Toyota przyszłości z napędem wodorowym
Podczas gdy świat motoryzacji intensywnie pracuje nad rozwojem napędu hybrydowego oraz elektrycznego, próbując doścignąć, a nawet prześcignąć Toyotę, japoński koncern skupia się obecnie bardziej nad napędem wodorowym. Według Toyoty samochody z ogniwami paliwowymi będą w przyszłości pełnić różne funkcje, nie tylko jako ekologicznego środka transportu.
Zaprezentowana na wystawie w Paryżu koncepcyjna Toyota FCV Plus jest przykładem takiego auta, które nie będzie wyłącznie pojazdem zużywającym energię. Toyota chce, by takie samochody w przyszłości również wytwarzały energię np. na potrzeby gospodarstwa domowego czy biura, dzięki czemu mogą stać się ważnym elementem bezpieczeństwa energetycznego.
Protypowy FCV Plus nie służy więc wyłącznie do jazdy, ale jest w stanie wytwarzać energię elektryczną bezpośrednio z wodoru przechowywanego na zewnątrz pojazdu. Samochód można zatem przekształcić w stabilne źródło zasilania zarówno w domu, jak i w trakcie podróży. Ponadto zaparkowany FCV Plus może dostarczać zmagazynowaną energię innym autom albo zostać podłączony do lokalnej sieci energetycznej, stając się elementem infrastruktury zasilania. Co ważne, zespół ogniw paliwowych może zostać wymontowany z FCV Plus i zastosowany jako urządzenie do produkcji energii elektrycznej.
Pokazany w Paryżu koncept jest również przykładem na możliwość miniaturyzacji zespołu ogniw paliwowych, dzięki czemu tego rodzaju napęd będzie mógł być niebawem wykorzystywany w typowo miejskich pojazdach. Dodatkowymi czynnikami zmniejszającymi zużycie paliwa są rozwiązania aerodynamiczne, zastosowane w podwoziu auta. Wbudowane bezprzewodowe panele ładowania baterii osłaniające tylne koła oraz umieszczone pod podłogą w przedniej części pojazdu umożliwiają zewnętrzne ładowanie innych samochodów lub elementów infrastruktury.
Innym ciekawym rozwiązaniem jest rozmieszczenie elementów układu napędowego w czterech rogach pojazdu, aby zapewnić jak największą przestronność wewnątrz auta. Zestaw ogniw paliwowych znajduje się między przednimi kołami, natomiast zbiornik wodoru umieszczono za tylnymi siedzeniami. We wszystkich czterech kołach zamontowano niezależne silniki elektryczne. Umieszczenie tych podzespołów z przodu i z tyłu sprawia, że auto ma optymalnie zrównoważone nadwozie.
Wykończenie wnętrza i fotele zaprojektowano z wykorzystaniem zaawansowanych technik 3D i innych rozwiązań technologicznych, dzięki którym samochód jest przestronny i lekki, a jednocześnie ma bardzo sztywny szkielet nadwozia.