Toyota jeszcze bardziej stawia na bezpieczeństwo
Choć podczas wystawy samochodowej w Paryżu gwiazdami stoiska Toyoty były takie modele jak Corolla kombi, hybrydowa RAV4 czy Yaris GR Sport, to jednak paryskie targi były miejscem prezentacji również drugiej generacji pakietu Toyota Safety Sense, który ma zwiększyć poziom bezpieczeństwa w nowych modelach japońskiego koncernu.
Po raz pierwszy pakiet Toyota Safety Sense (TSS) Japończycy zaczęli wprowadzać w swoich modelach w 2015 r. i od tego czasu już 8 mln samochodów tej japońskiej marki wyposażonych zostało w zestaw zawierający różne rodzaje systemów bezpieczeństwa. Jak wynika z przeprowadzonych badań przeprowadzonych, pakiet Toyota Safety Sense w rzeczywistych warunkach drogowych przyczynił się do redukcji kolizji z poprzedzającym samochodem o 50%. Samochody korzystające dodatkowo z układu Intelligent Clearance Sonar (ICS) uczestniczyły natomiast w kolizjach tego typu o 90% rzadziej niż auta pozbawione systemów bezpieczeństwa czynnego.
Ponieważ jednak wymagania co do zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa cały czas rosną, Toyota zmodyfikowała oferowany pakiet bezpieczeństwa czynnego. Toyota Safety Sense drugiej generacji opiera swoje działanie na współpracy radaru i jednosoczewkowej kamery o wydłużonym zasięgu, większych zdolnościach wykrywania niebezpieczeństw i rozwiniętej funkcjonalności. Montowany na górze przedniej szyby nowy moduł jest mniejszy niż urządzenie poprzedniej generacji, a jego instalacja jest łatwiejsza w całej gamie modelowej Toyoty.
Toyota Safety Sense drugiej generacji obejmuje rozbudowaną wersję systemu zapobiegania zderzeniom z poprzedzającym samochodem (PCS), aktywny tempomat (ACC), układ ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu (LDA), system rozpoznawania znaków drogowych o większej liczbie funkcji (RSA) oraz system automatycznego przełączania między światłami mijania i drogowymi (AHB). Do pakietu dołącza także asystent pasa ruchu (LTA).
Choć powyższe rozwiązania były już oferowane w modelach Toyoty, to jednak większość z nich została udoskonalona. W systemie PCS nowością np. jest zdolność wykrywania ryzyka kolizji z pieszym nie tylko w dzień, ale i w nocy, a także z rowerzystami w świetle dziennym. W tych sytuacjach samochód automatycznie obniży prędkość o 40 km/h w zakresie prędkości 10-80 km/h.
Usprawniony aktywny tempomat z kolei lepiej steruje przyspieszaniem i hamowaniem. Ponadto ACC działa teraz także przy niskich prędkościach – w zakresie od 0-30 km/h. W TSS drugiej generacji pojawił się także inteligentny adaptacyjny tempomat (intelligent Adaptive Cruise Control, iACC), który łączy funkcje tempomatu i systemu rozpoznawania znaków drogowych (RSA).
Najnowsza wersja układu ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu potrafi rozpoznać krawędź jezdni na prostych drogach bez oznakowania linią. Funkcja ostrzegania przed niepewną jazdą (Vehicle Sway Warning) wykrywa zaś niestabilne i nierówne prowadzenie auta, kiedy kierowca jest rozproszony lub przemęczony, i wizualnie oraz akustycznie ostrzega kierującego.
Nowością jest asystent pasa ruchu (Lane Trace Assist, LTA), dzięki któremu samochód jest utrzymywany po środku pasa za pośrednictwem kontroli układu kierowniczego i aktywnego tempomatu. System ten działa od minimalnych prędkości aż po autostradowe. Jeżeli rozpoznanie pasów ruchu jest dla systemu trudne lub niemożliwe, auto podąża torem obranym przez poprzedzające auto w oparciu o rozpoznanie kamery i radaru.
W nowej wersji system RSA rozpoznaje więcej rodzajów znaków drogowych, takich jak limit prędkości, zakaz wyprzedzania, stan drogi, znaki stopu i zakazu wjazdu, początku i końca autostrady, teren zabudowany i zamieszkany oraz koniec wszelkich zakazów.
Druga generacja pakietu Toyota Safety Sense będzie stopniowo wprowadzana do kolejnych modeli Toyoty. Na początku otrzymają go nowe RAV4 i Corolla.