Toyota i Mazda zacieśniają współpracę
Dziś współpraca pomiędzy różnymi markami motoryzacyjnymi już nikogo nie dziwi. Dzieje się tak zarówno w ramach jednego koncernu, aliansu, a także pomiędzy dwoma niezwiązanymi żadnymi formalnymi układami markami. O zwiększeniu zaangażowania we wspólne projekty poinformowały właśnie Toyota i Mazda.
Jak możemy przeczytać w opublikowanym oświadczeniu, Toyota Motor Corporation i Mazda Motor Corporation zawarły umowę o partnerstwie biznesowym i kapitałowym, która pozwoli rozszerzyć i zacieśnić dotychczasową współpracę. Porozumienie jest efektem dwóch lat rozmów między obiema firmami i kamieniem milowym na drodze stabilnego rozwoju. Umowa otwiera nowy etap współpracy w pięciu ważnych obszarach, zapewniającej firmom dalszy rozwój.
Współpraca pomiędzy tymi dwoma japońskimi markami nie jest żadną nowością. Już ponad dwa lata temu (13 maja 2015 r.) Toyota i Mazda zawarły umowę o rozwijaniu partnerskiej współpracy, która ma przynieść korzyści obu stronom. Celem było wykorzystanie efektu synergii komplementarnych produktów i technologii w celu tworzenia nowych modeli. Obecna umowa jest kontynuacją podjętej wówczas współpracy.
Jak na razie nie ma jednak mowy o jakimś większym zacieśnieniu więzów pomiędzy koncernami, które pozostaną autonomiczne względem siebie. Chyba że za takie zacieśnienie więzów uznamy wzajemny zakup akcji. Toyota nabędzie 31 928 500 akcji zwykłych nowo wyemitowanych przez Mazdę (5,05% udziałów o wartości 50 mld jenów). Z kolei Mazda stanie się właścicielem akcji Toyoty, stanowiących równowartość akcji Mazdy nabywanych przez Toyotę (0,25% udziałów).
Poza współpracą kapitałową zawarte porozumienie zakłada jeszcze cztery obszary, w których będzie pogłębiana współpraca.
Toyota i Mazda mają rozwijać technologie kluczowe dla pojazdów elektrycznych, wymieniając się wiedzą i doświadczeniem. Technologie te pozwolą obu firmom szybko reagować na nowe regulacje i trendy rynkowe w poszczególnych krajach. Szczegóły dotyczące współpracy zostaną określone w miarę postępu prac.
Obie firmy będą wspólnie rozwijać technologie dla pokładowych systemów multimedialnych i informacyjnych, wykorzystujących sieci transmisji danych. Oprócz tego, planowane jest współdziałanie w zakresie technologii komunikacji między pojazdami (V2V, vehicle-to-vehicle ) i między pojazdami a infrastrukturą (V2I, vehicle-to-infrastructure), których celem jest stworzenie mobilnego społeczeństwa bez wypadków.
W ramach zawartej umowy Toyota i Mazda postanowiły o utworzeniu w USA spółki joint venture przy równym udzial każdej ze stron. Przewidywana moc produkcyjna fabryki wyniesie około 300 tys. samochodów rocznie, a uruchomienie jej produkcji ma nastąpić w roku 2021. Fabryka, której utworzenie wymagać będzie inwestycji w wysokości ok, 1,6 mld USD, zatrudniać będzie ok. 4000 pracowników. W nowej fabryce Mazda zamierza produkować crossovery, które wprowadzi na rynek USA, zaś Toyota planuje wytwarzać model Corolla przeznaczone dla klientów amerykańskich.
Obecnie Mazda produkuje dla Toyoty w Ameryce Północnej kompaktowy sedan, zaś Toyota będzie dostarczać Maździe w Japonii kompaktowy samochód dostawczy. Firmy będą dążyć do rozszerzenia tego rodzaju współpracy na poziomie globalnym. Szczegóły poznamy jednak w późniejszym czasie.