Toyota GR Yaris. 261 KM z trzech cylindrów
Wprawdzie wystawa Tokyo Auto Salon nie dorównuje pod żadnym względem targom Tokyo Motor Show, to jednak to właśnie na tej pierwszej imprezie Toyota zaprezentowała sportową odmianę Yarisa, która jest owocem współpracy Toyota Gazoo Racing oraz Tommi Mäkinen Racing, a na jej bazie powstanie nowa Toyota Yaris WRC.
Toyota GR Yaris nie jest tylko lekko zmodyfikowaną odmianą miejskiego modelu japońskiej marki. Jak zapewnia Toyota, w wersji Yaris GR pod kątem osiągów został dopracowany niemal każdy element tego auta, jednak kluczowe były trzy następujące aspekty: właściwości aerodynamiczne, niska masa oraz rozkład masy.
Lepsze właściwości aerodynamiczne to zasługa m.in. obniżonej o 91 mm linii dachu, zaś zmniejszenie masy, a tym samym poprawę stosunku mocy do masy uzyskano poprzez użycie włókien węglowych i aluminium do produkcji trzydrzwiowego nadwozia. Z kolei umieszczenie silnika bliżej środka oraz akumulatora w bagażniku zapewnią stabilniejsze prowadzenie. Nowa platforma pozwoliła wprowadzić szerszy rozstaw kół tylnych oraz zawieszenie z podwójnymi wahaczami. Specjalnie opracowane zostały także wzmocnienia bocznych elementów.
Yarisa GR powinniśmy dość szybko rozpoznać, m.in. dzięki przedniemu grillowi oraz spojlerowi, szerszej tylnej części nadwozia, drzwiom bez ramek czy 18-calowym felgom.
Specjalnie dla tej odmiany stworzono nową platformę, która jest połączeniem debiutującej w nowej generacji Yarisa platformy GA-B z przodu oraz platformy GA-C (znanej np. z nowej Corolli) z tyłu. Nowe jest też zawieszenie Yarisa z podwójnymi wahaczami z tyłu, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona.
Pod maską Toyoty GR Yaris pracuje nowa, turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1,6 litra. Ten trzycylindrowy silnik posiada system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jej moc to 261 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm. Dzięki temu przy masie 1289 kg uzyskano bardzo dobry stosunek mocy do masy wynoszący 4,9 kg/KM. Za przeniesienie napędu odpowiada sześciobiegowa manualna skrzynia biegów.
W efekcie sportowa odmiana Yarisa jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w zaledwie 5,5 s, a jej maksymalna prędkość została elektroniczie ograniczona przy 230 km/h.
Kolejną nowością w tym małym hot-hatchu jest napęd na cztery koła GR-Four, w którym za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylnią osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Jako opcja w Pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę. Różne przełożenia biegów dla przedniej i tylnej osi pozwalają na zmianę od pełnego napędu na przód do pełnego napędu na koła tylnej osi.
W standardowym ustawieniu 60% napędu trafia na przednie koła, zaś 40% na tył, natomiast w trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), a w trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50.
Toyota GR Yaris zadebiutuje na rynku w drugiej połowie br. i będzie tym samym drugim globalnym modelem GR Toyoty po GR Suprze.