Toyota GR Supra. Znamy więcej szczegółów
Europejscy fani sportowych modeli Toyoty już niebawem będą mogli ziścić swoje marzenia i zostać właścicielami najnowszej, piątej generacji legendarnej już niemalże Supry. Toyota GR Supra to rasowy sportowiec, będący pierwszym globalnym modelem wyprodukowanym przez dział Toyota Gazoo Racing.
Główny inżynier japońskiej marki, Tetsuya Tada, zachował klasyczne proporcje auta sportowego z montowanym z przodu rzędowym sześciocylindrowym silnikiem napędzającym tylne koła. To nawiązanie zarówno do poprzednich generacji Toyoty Supry, jak i legendarnego pierwowzoru, czyli Toyoty 2000GT.
Stylistykę Toyoty GR Supry zapowiadał model koncepcyjny FT-1, po raz pierwszy pokazany podczas targów NAIAS w Detroit w 2014 r. Nadwozie GR Supry będzie się wyróżniać krótkim rozstawem osi z dużymi felgami i szerokim rozstawem kół, dwuosobową kabiną oraz długą maską silnika. Ponadto stylistyka nadwozia została ściśle podporządkowana jak najlepszym właściwościom aerodynamicznym, by zapewnić odpowiedni docisk, a także idealnemu rozkładowi masy na przód i tył. Dach z dwoma wybrzuszeniami jest nie tylko nawiązaniem do tradycji poprzedników, ale odgrywa też rolę w redukcji oporu aerodynamicznego poprzez zmniejszenie części czołowej samochodu. Również masywny tylny spojler zapewnia optymalny opływ aerodynamiczny.
Na europejskim rynku Toyota GR Supra będzie wyposażona w 19-calowe aluminiowe felgi z naprzemiennie czarnymi i srebrnymi ramionami.
Wnętrze w nowej Toyocie GR Supra łączy tradycyjne cechy aut klasy GT z nowoczesną funkcjonalnością. Kierowca ma bardzo dobrą widoczność, co powinno mu ułatwiać precyzyjne prowadzenie z wysokimi prędkościami. Najważniejsze przełączniki są umieszczone na tyle blisko, by można było nimi szybko i łatwo operować. Wyświetlacz head-up, wskaźniki oraz manetki zmiany biegów są umieszczone centralnie przed kierowcą, a na trójramiennej, pokrytej skórą kierownicy rozplanowano dodatkowe przełączniki. Również umieszczony centralnie wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala jest doskonale widoczny przez kierownicę.
Za napęd Toyoty GR Supra odpowiadać będzie trzylitrowa jednostka napędowa R6 z turbosprężarką typu Twin Scroll i systemem zmiennych faz rozrządu, która generuje 340 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Silnik współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przenosi napęd na koła tylnej osi. Kierowca jednak ma do swojej dyspozycji również manualny tryb zmiany biegów oraz ustawienia Normal oraz Sport. W trybie Sport odpowiednio dopasowywane do sportowej jazdy są reakcje silnika na gaz, sposób zmiany przełożeń, zawieszenie, układ kierowniczy oraz praca aktywnego dyferencjału, a nawet dźwięk silnika.
Funkcja Launch Control umożliwia z kolei błyskawiczny start przy zachowaniu maksymalnej trakcji, rozpędzić się do 100 km/h w 4,3 s. System Vehicle Stability Control ma specjalne ustawienie „track”, które redukuje poziom ingerencji tego układu podczas dynamicznej jazdy. Ponadto GR Supra będzie wyposażona w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Nowa Toyota GR Supra trafi do klientów już w połowie roku. Wszystkie samochody będą produkowane w Graz w Austrii.