Toyota Camry dla Europejczyka. Z nowym napędem hybrydowym
O tym, że Toyota Camry pojawi się w sprzedaży na europejskim rynku, już informowaliśmy. Podobnie jak i o tym, że dostępna na Starym Kontynencie wersja tego modelu japońskiej marki będzie hybrydą. Dziś, choć do debiutu rynkowego pozostało jeszcze ponad pół roku, Toyota zdradziła większość szczegółów na temat europejskiej odmiany swojego sedana z segmentu E.
Toyota Camry będzie ósmym modelem japońskiego koncernu z napędem hybrydowym dostępnym na europejskim rynku. Za jej napęd odpowiadać będzie czwarta już generacja układu hybrydowego oparta o architekturę TNGA, która zapewnia bardziej optymalne rozłożenie poszczególnych podzespołów napędu, a także mniejsze ich rozmiary, a co za tym idzie - niższą masę.
W skład napędu hybrydowego Toyoty Camry wchodzi 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy z rodziny Dynamic Force Engine oraz jednostka elektryczna. Układ ten ma łączną moc 218 KM i pozwala rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w 8,3 s. Średnie zużycie paliwa wg danych Toyoty będzie wynosić 4,3 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 100 g/km.
2,5-litrowy silnik benzynowy z rodziny Dynamic Force Engine
Serce układu napędowego, czyli 2,5-litrową jednostkę benzynową, skontruowano od podstaw, co pozwoliło uzyskać najwyższą sprawność cieplną (41%) wśród obecnie produkowanych silników benzynowych. Taki wynik udało się w szczególności uzyskać dzięki wysokiemu stopniowi sprężania (14 przy pracy w układzie hybrydowym) oraz technologii szybkiego spalania. Długi skok tłoka (stosunek skoku do średnicy tłoka równy 1,2), zwiększony do ok. 41 st. kąt między zaworami ssącymi i wydechowymi, kanały dolotowe o zmniejszonych oporach i gniazda zaworowe z powłoką napylaną laserowo umożliwiają zasysanie do cylindra dużej ilości powietrza oraz jego silne zawirowanie, a wieolootworkowe wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego zapewniają prawidłowe wymieszanie paliwa z zawirowanym powietrzem.
Silnik posiada inteligentny system zmiennych faz rozrządu ze sterowaniem elektrycznym VVT-iE, niskoprofilowy wałek rozrządu, zwarty układ hydraulicznej regulacji luzów zaworowych, korbowody o dużej wytrzymałości i przepustnica o dużej szybkości reagowania. Ponadto zastosowano układ chłodzenia napędu o zmiennej wydajności z elektryczną pompą cieczy chłodzącej i elektrycznym termostatem. Niska emisja spalin to także zasługa m.in. nowego układu wtrysku paliwa D-4S (Multi-injection), głowicy z wbudowanym układem chłodzenia gazów EGR oraz zmienionego układu kolektora wydechowego.
Układ hybrydowy TNGA
Jednostka benzynowa jest wspomagana przez silnik elektryczny generujący 120 KM i 202 Nm, w którym zastosowano cewki o zmienionej strukturze i mniejszej liczbie zwojów, a także nowy rodzaj stali magnetycznej. Planetarną przekładnię redukcyjną zastąpiono natomiast przekładnią walcową, odznaczającą się o 20% mniejszymi stratami. Umieszczenie silnika powyżej generatora pozwoliło zmniejszyć masę i wymiary jednostki napędowej – zespół przekładni jest o 30 mm krótszy od poprzedniego, w którym silnik i generator umieszczone były współosiowo.
Zmiany objęły również sterownik mocy układu napędowego. Wykorzystano w nim nowe elementy półprzewodnikowe, które pozwoliły zmniejszyć straty energii o ok. 10%. Jest on także o 10% mniejszy i o 20% lżejszy.
Z kolei nowy niklowo-wodorkowy akumulator trakcyjny o napięciu nominalnym 244,8 V i pojemności 6,5 Ah zawiera 204 ogniwa. Jest on o 11% mniejszy, a także lżejszy od poprzedniego, co umożliwiło umieszczenie go pod tylnymi siedzeniami i zwiększenie pojemności bagażnika do 524 litrów.
Toyota Camry - wymiary
Toyota Camry, która pojawi się w europejskich salonach Toyoty w pierwszym kwartale przyszłego roku, ma nadwozie o długości 4885 mm, szerokości 1840 mm i wysokości 1455 mm, a jej rozstaw osi wynosi 2825 mm.
W zależności od wyposażenia całkowita masa Toyoty Camry będzie się wahać od 1595 do 1660 kg.