To będzie pierwsza hybryda Opla z wtyczką
Opel podąża ścieżką wyznaczoną dla współczesnej motoryzacji i wprowadzi niebawem do swojej oferty pierwszy model z napędem hybrydowym typu plug-in. Opel Grandland X Hybrid4 to, według oficjalnych danych niemieckiej marki, aż 300 KM maksymalnej mocy, napęd na obie osie i średnie spalanie na poziomie 2,2 l/100 km.
Sercem Grandlanda X Hybrid4 jest czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 200 KM. Jednostka ta będzie wspomagana przez dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 109 KM, które zapewnią napęd na wszystkie koła, a energia do nich będzie przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym o pojemności 13,2 kWh. Przedni silnik elektryczny jest sprzężony ze sterowaną elektrycznie ośmiobiegową przekładnią automatyczną, a drugi silnik, inwerter i mechanizm różnicowy są zintegrowane z napędzaną elektrycznie tylną osią.
Silnik benzynowy będzie wykorzystywany głównie przy średnich i dużych prędkościach, natomiast w czasie jazdy z niską oraz zmienną prędkością napęd zapewnią elektryczne jednostki. Zasięg Grandlanda X Hybrid4 w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi do 50 km według WLTP.
Kierowca hybrydowego Opla będzie miał do wyboru cztery tryby jazdy — elektryczny, hybrydowy, AWD i sportowy. W trybie hybrydowym samochód będzie automatycznie dobierał najbardziej efektywny sposób napędu, z możliwością przełączenia na bezemisyjny tryb elektryczny po dotarciu do centrum miasta. W trybie AWD następuje aktywacja elektrycznego napędu tylnej osi w celu uzyskania maksymalnej przyczepności na wszystkich rodzajach nawierzchni.
Poza typowym układem odzyskiwania energii, który może zwiększyć zasięg Grandlanda X Hybrid4 w trybie elektrycznym o 10%, kierowca może też włączyć tryb „Regeneration on Demand” („regeneracja na żądanie”) w celu maksymalnego zwiększenia ilości odzyskiwanej energii. Moment hamujący silnika elektrycznego jest tak wysoki, że aby zmniejszyć prędkość w celu pełnego zatrzymania pojazdu w normalnym ruchu, nie trzeba naciskać pedału hamulca. Prędkość Grandlanda X Hybrid4 można więc kontrolować za pomocą pedału przyspieszenia.
W celu dalszego wykorzystania wysokonapięciowego (300 V) układu elektrycznego Grandland X Hybrid4 jest wyposażony w elektryczną sprężarkę układu klimatyzacji i elektryczne ogrzewanie.
Gniazdo ładowania akumulatora z wykorzystaniem pokładowej ładowarki o mocy 3,3 kW (wersja 6,6 kW jest opcjonalna) zostało umieszczone po przeciwnej stronie niż wlew paliwa, natomiast sam akumulator jest zainstalowany pod tylnymi siedzeniami, aby nie ograniczał przestronności wnętrza ani pojemności bagażnika.
Czas ładowania zależy od użytej ładowarki. Za pomocą ładowarki o mocy 7,4 kW akumulator samochodu można naładować do pełna w około godzinę i 50 minut.
W najnowszej odmianie silnikowej Grandlanda X dostępna będzie także nowa usługa telematyczna Opel Connect. Ponadto kierowca ma do dyspozycji funkcję Navigation Online z informacjami o ruchu drogowym dostarczanymi w czasie rzeczywistym, sprawdzanie najważniejszych informacji o pojeździe poprzez aplikację, bezpośrednie połączenie z pomocą drogową oraz system powiadamiania służb ratowniczych w sytuacjach awaryjnych.
Opel Grandland X w odmianie hybrydowej plug‑in trafi do sprzedaży w najbliższych tygodniach, jednak pierwsze egzemplarze trafią do klientów na początku przyszłego roku. W ciągu 20 miesięcy niemiecka firma wprowadzi na rynek nową Corsę, nowego minivana Zafira Life, nowego dostawczego Vivaro oraz następcę Mokki X – każdy z tych modeli będzie dostępny także w wersji wyłącznie elektrycznej z zasilaniem akumulatorowym. W ofercie na wybranych rynkach dostępna będzie także Ampera-e.