To Audi samodzielnie będzie poruszać się w miastach
Mimo kompaktowych rozmiarów ma przestronne wnętrze wyposażone w szeroką gamę zaawansowanych technicznie rozwiązań z zakresu komunikacji, rozrywki czy po prostu relaksu. Koncepcyjne Audi AI:ME z elektrycznym napędem pokazuje, jak w przyszłości mogą wyglądać miejskie samochody, które będą w stanie przez większość czasu poruszać się w pełni samodzielnie.
Zaprezentowany podczas wystawy Auto Shanghai 2019 studyjny model Audi AI:ME ma 4,3 m długości, 1,9 m szerokości, a więc pod względem zewnętrznych gabarytów jest porównywalny do typowych modeli z segmentu kompaktów. Rozstaw osi 2,77 m i wysokość 1,52 m sprawiają jednak, że we wnętrzu koncepcyjnego Audi jest tyle miejsca, co w większości modeli o jedną klasę większych. Architektura elektrycznego napędu pozwoliła bowiem na zastosowanie krótkich zwisów i stworzenie przestronnego wnętrza pozbawionego tunelu środkowego.
Kompaktowy napęd oznacza maksimum dostępnego miejsca, a także sporą elastyczność wnętrza. Audi AI:ME to samochód o koncepcji 2 plus X miejsc z różnorodną konfiguracją liczby i pozycji foteli oraz schowków. Zazwyczaj podczas jazdy wykorzystywane są tylko pojedyncze fotele przednie, ale w razie potrzeby z przodu i na tylnej kanapie samochodu znajdzie się miejsce dla czterech osób.
Audi AI:ME już w nazwie zawiera dwuliterowy skrót, który określa cały zestaw innowacyjnych rozwiązań technicznych z dziedziny motoryzacji. Audi AI to szereg elektronicznych systemów z zakresu sztucznej inteligencji i samouczących się maszyn, które odciążają kierowcę, a równocześnie oferują nowe możliwości spędzania czasu w pojeździe.
Koncepcyjne Audi to także zapowiedź autonomicznego pojazdu na poziomie 4, czyli drugiego pod względem zaawansowania stopnia. Systemy działające na poziomie 4 nie potrzebują wsparcia kierowcy, są jednak ograniczone do określonego obszaru działania (np. autostrad lub specjalnie wyposażonych obszarów w mieście). Kierowca może w całości oddać systemowi prowadzenie pojazdu i przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuści dany obszar. Ponieważ nie posiada on jeszcze funkcji jazdy automatycznej na poziomie 5, we wnętrzu znajdziemy tradycyjne elementy służące do prowadzenia auta, czyli kierownicę i pedały.
Wnętrze Audi AI:ME, zgodnie z zasadą, że obecnie samochody stają się „trzecią przestrzenią życiową“, zapewniać ma najwyższy poziom komfortu i przydatne na co dzień rozwiązania zwiększające funkcjonalność tego modelu. Przednie fotele inspirowane klasycznymi, dużymi fotelami klubowymi, oferują szerokie siedzisko, zaś oparcia zaprojektowano jako zakrzywione skorupy, zamocowane do siedziska jedynie pionowym uchwytem. Gdy nie ma konieczności używania pedałów, kierowca może oprzeć stopy na podnóżku pod tablicą rozdzielczą. Na tylnej kanapie sięgającej boków samochodu, pasażerowie mogą zajmować niemal dowolną pozycję siedzącą.
Zarówno na daszku kokpitu, jak i między przednimi fotelami, znajdują się duże powierzchnie, w których zamontowano magnesy mogące służyć jako uchwyty do kubków czy talerzy, aby podczas jazdy można spokojnie spożywać posiłki. Poziome wgłębienie pod oknem bocznym pozwala na większy zakres ruchu ramienia spoczywającego na podłokietniku w drzwiach, a jednocześnie znacznie zwiększa wymiary całej kabiny.
Cały pojazd i zamontowane na jego pokładzie systemy komunikacyjne i interakcyjne sterowane są wzrokowo – metodą eyetrackingu, głosowo oraz z poziomu pól dotykowych znajdujących się w drzwiach. Ich podświetlenie aktywuje się przy zbliżaniu się do nich i kieruje wzrok użytkownika na powierzchnie funkcjonalne. Poniżej przedniej szyby, na całej szerokości, znajduje się wielofunkcyjny, trójwymiarowy monitor wykonany z diod organicznych, służący przede wszystkim do dialogu ze sterowaniem metodą eyetrackingu. Zakodowane terminologicznie menu funkcyjne, np. do nawigacji lub systemów infotainment, można na trójwymiarowym monitorze aktywować spojrzeniem, a następnie otwierać kolejne ich poziomy.
Do wykończenia kabiny wykorzystano materiały dobrze znane z wnętrz mieszkalnych. Absolutną nowością jest natomiast obecność w aucie prawdziwych roślin, które poprawiają jakość powietrza w samochodzie. Dzięki złożonej filtracji, zapachy emitowane przez ruch uliczny i miasto w ogóle nie dostają się do wnętrza Audi AI:ME.
Z elementów zewnętrznych najważniejsze wydają się światła Audi AI:ME. Diodowe światła z przodu i mikroprojektory Matrix mogą przy pomocy łatwo rozpoznawalnych symboli sygnalizować pieszym, że auto np. właśnie pozwala im przejść przez jezdnię. Powierzchnią projekcyjną dla takich symboli może być nawierzchnia drogi lub ściana. Funkcja ta znajduje zastosowanie również przy bezpiecznym oświetlaniu strefy drzwi podczas wsiadania i wysiadania. Ponadto projektory Matrix mogą automatycznie zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo innym, słabiej oświetlonym uczestnikom ruchu, oświetlając ich na tle otoczenia.
Sam układ napędowy Audi AI:ME jest dość prosty. Przy tylnej osi pracuje stale wzbudzony silnik synchroniczny, który w razie potrzeby generuje moc 170 KM, choć do równomiernego poruszania się w ruchu miejskim z reguły wystarcza tylko ułamek tej mocy. Dzięki rekuperacji podczas hamowania oraz stosunkowo niewielkiej masie, Audi AI:ME wykazuje bardzo niskie zużycie energii nawet w ruchu miejskim. Energia przechowywana jest w bateriach o pojemności 65 kWh.