Testy fotelików ADAC 2017: uwaga na dwa modele
Podczas tegorocznej, jesiennej edycji testów fotelików dziecięcych przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC specjaliści wzięli pod lupę 16 modeli siedzisk z różnych grup wiekowych. Aż 12 z nich uzyskało ocenę dobrą, a kolejne dwa zadowalającą. Jednak dwa foteliki - firmy Jane oraz Recaro - stwarzają realne zagrożenie dla podróżujących w nich dzieci w razie wypadku drogowego.
Fotelik Recaro Optia podczas zderzenia czołowego odczepił się od podstawy i wyleciał z platformy testowej. W przypadku rzeczywistego wypadku mogłoby to oznaczać bardzo poważne obrażenia dziecka, które mogłoby uderzyć głową o oparcie przedniego fotela. W drugim foteliku, który nie zdał testu - Jane Grand, podczas uderzenia poluzowały się łączenia mocowania Isofix z jednej, co również w realnym wypadku mogłoby doprowadzić do tragicznych skutków.
Obie firmy od razu zareagowały po przeprowadzonych testach. Recaro wycofało ferelny model fotelika ze sprzedaży, a osoby, które już zdążyły go zakupić, mogą bezpłatnie wymienić go na inny fotelik. Jane sprzedaje dalej fotelik Grand, jednak wprowadziła w nim niezbędne poprawki, a w sprzedanych egzemplarzach dokonuje niezbędnych modyfikacji.
Wszystkie modele, jak zwykle, zostały przetestowane i ocenione pod kątem pięciu kryteriów - bezpieczeństwo (sprawdzane podczas symulacji zderzeń na specjalnej, ruchomej platformie), obsługa (łatwość montażu w aucie i umieszczenia dziecka w foteliku), ergonomia, czyszczenie (łatwość czyszczenia, możliwość jego zdjęcia) oraz zawartości szkodliwych substancji (rodzaj materiału).
W teście, co jest odzwierciedleniem sytuacji rynkowej, pojawiło się więcej fotelików, które mogą być montowane w samochodzie zarówno przodem, jak i tyłem do kierunku jazdy, a także spełniających tzw. normę i-Size. Wprowadza ona obowiązek przewożenia dziecka tyłem do kierunku do 15 miesiąca życia (nie zastępuja ona jednak poprzedniej normy, która obowiązek ten narzucała do ok. 9-12 miesiąca życia). Foteliki typu i-Size gwarantują lepszą ochronę, głównie głowy i szyi dziecka, a także lepiej chronią podczas zderzenia bocznego. Przetestowane przez ADAC foteliki tego typu potwierdziły te założenia, otrzymując wysokie noty.
Najlepsze noty uzyskały foteliki Cybex Aton M i-Size & Base M i-Size oraz Cybex Aton M i-Size, które zdobyły największą liczbę punktów w najważniejszych kryteriach, czyli bezpieczeństwie oraz obsłudze. Zarówno w teście zderzenia czołowego, jak i bocznego zapewniły one dobrą ochronę dziecku, są ponadto łatwe w montażu w samochodzie.
Bardzo dobrze w testach wypadły również trzy foteliki - GB Vaya i-Size, Nuna Rebl Plus i-Size i Recaro Zero.1 Elite, w których dziecko może być przewożone zarówno przodem, jak i tyłem do kierunku jazdy. Są to foteliki dla dzieci najmniejszych aż do czwartego roku życia.