Test opon letnich ADAC 2018
Święta Wielkanocne coraz bliżej, a to oznacza, że zbliża się umowny moment wymiany opon z zimowych na letnie. Warto już teraz przyjrzeć się, nawet jak zrobiliśmy to po ich zdjęciu jesienią, w jakim stanie są nasze opony letnie. Być może okaże się, że konieczny będzie zakup nowych opon. A jeśli tak, to warto sprawdzić, jak fachowcy oceniają dostępne na rynku opony. Oto wyniki testu opon letnich przeprowadzonego przez niemiecki automobilklub ADAC.
W tegorocznym teście specjaliści ADAC wzięli pod lupę 14 modeli letnich opon o rozmiarze 205/55 R16 oraz 16 modeli opon o rozmiarze 175/65 R14. W tym pierwszym przypadku to opony popularne przede wszystkim wśród modeli kompaktowych, zaś 14-calowe opony bardzo często są wybierane przez właścicieli małych, miejskich samochodów.
Opony letnie 205/55 R16 V
W kategorii opon 16-calowych sześć modeli z grupy przetestowanych opon otrzymało ocenę „dobrą”. Osiem kolejnych uzyskało ocenę „zadowalającą”, a dwie „dostateczną”. Były to opony Infinity Ecosis i Vredestein Sportrac 5. Żadna opona nie uzyskała maksymalnej oceny (bardzo dobra), ale także żadna nie została oceniona skrajnie negatywnie (niegodna polecenia).
Wynik ogólny testu naturalnie sporo mówi o oponach, ale warto też przyjrzeć się wynikom cząstkowym. Może bowiem okazać się, że ocena otrzymała nieco gorszy wynik końcowy tylko z tego powodu, że słabo wypadła w jednym kryterium testu. I to w takim, który nie będzie nam specjalnie wadził. Za to będzie najlepsza w tej kategorii, która ma dla nas szczególne znaczenie.
Z grona przetestowanych opony najlepiej na suchej nawierzchni spisała się opona Hankook Ventus Prime 3 K125, najgorszą zaś ocenę otrzymała Cooper Zeon CS8. Na mokrej drodze najlepsza okazała się Bridgestone Turanza T001 Evo, a ponownie najmniejszą liczbę punktów zdobyła opona marki Cooper. Najmniejszy hałas podczas jazdy generuje opona Nexen N’blue HD Plus, a największy Pirelli Cinturato P7 Blue. Z kolei największy ujemny wpływ na zużycie paliwa miała opona marki Nexen, a najmniejszy Continental PremiumContact 5 i Vredestein.
Opony letnie 175/65 R14 T
W grupie mniejszych opon letnich zaledwie dwa modele uzyskały ocenę „dobra”. Największą liczbę punktów otrzymały Falken Sincera SN832 Ecorun oraz Semperit Comfort-Life 2. Aż 11 opon uzyskało ocenę „zadowalającą”, a tylko jedna opona otrzymała ocenę „dostateczną”. Była to Sava Perfecta.
Z przetestowanej grupy opon niespodziewanie najlepiej na suchej nawierzchni wypadła opona Maxxis Mecotra 3, która jednak słabo spisała się w pozostałych kategoriach testu. Na mokrej drodze najlepsze właściwości wykazała opona marki Semperit, a najgorsza była Sava. Najmniejszy hałas generuje Firestone Multihawk 2, a największy Maxxis i Kleber Dynaxer HP3. Z kolei największy wpływ na wzrost spalania poprzez zwiększone opory toczenia mają opony marki Kleber i Firestone, a najmniejszy Apollo Amazer 4D Eco.
Premium nie zawsze najlepsze
Autorzy testu zwracają uwagę na jeden ważny aspekt, jaki wyłania się już w kolejnym teście ADAC. Otóż nie zawsze opona droższa, z segmentu premium, jest lepsza od porównywalnej opony z tego samego koncernu, ale innej marki należącej do niższej klasy (np. średniej). Bardzo dobrym przykładem są należące do koncernu Bridgestone opony Firestone Roadhawk i Bridgestone Turanza T001 Evo. Uzyskały one identyczny końcowy wynik, ale Firestone wykazała się lepszymi właściwościami na suchej drodze i w mniejszym stopniu przekładała się na spalanie auta.
Kolejny przykład to opony marki Semperit i Continental. W grupie większych opon Semperit Speed-Life 2 uzyskała wprawdzie nieznacznie gorszy wynik od opony Continental PremiumContact 5, ale wypadła lepiej na mokrej nawierzchni. Natomiast wśród 14-calowych opon opona Semperit Comfort-Life 2 była już lepsza od opony topowej marki niemieckiego koncernu.