Test opon letnich ADAC 2017
Jak co roku przedstawiciele niemieckiej organizacji ADAC przeprowadzili testy nowych opon na rynku. Tym razem dokładnym badaniom poddano 31 modeli letnich opon w dwóch rozmiarach, z których jedna czwarta zaliczyła ten test na "czwórkę", a zaledwie jeden model otrzymał ocenę niedostateczną i dwa ocenę dostateczną.
W tegorocznej edycji testów opon specjaliści z niemieckiego automobilkubu ADAC wzięli pod lupę opony z dwóch rozmiarów - 195/65 R15, które najczęściej można spotkać w modelach z klasy średniej, oraz 215/65 R16, które polecane są głównie do modeli z segmentu SUV.
Na końcową ocenę wpływ miało pięć kategorii - emitowany hałas oraz wpływ na zużycie paliwa (opory toczenia), z wagą 10%, szybkość zużywania się i hamowanie na suchej nawierzchni (po 20%) oraz mająca największy wpływ na końcową ocenę - skuteczność hamowanie na mokrym (40%). Na podstawie otrzymanych punktów cząstkowych przyznawana jest końcowa ocena w pięciostopniowej skali. Żadnej oponie nie udało się otrzymać najwyższej, bardzo dobrej oceny, najwięcej uzyskało ocenę zadowalającą.
W gronie opon przeznaczonych do SUV-ów najwyższą łączną ocenę uzyskał Goodyear EfficientGrip SUV, który zdobył bardzo dobre noty za zachowanie na suchej oraz mokrej nawierzchni, a także za wpływ na spalanie oraz szybkość zużywania się. W tej kategorii opon jeszcze tylko jednej - Cooper Zeon 4XS Sport - udało się zdobyć szkolną czwórkę, jednak z dość wyraźną stratą do Goodyeara. Opona ta najlepiej wypadła na suchej nawierzchni. Na drugim biegunie znalazły się, dość nieoczekiwanie, Michelin Latitude Tour HP z oceną dostateczna i Yokohama Geolandar SUV, który otrzymał najgorszą możliwą ocenę. Oba modele opon słabo wypadły w teście hamowania na mokrej drodze, podczas gdy należały do najlepszych, jeśli chodzi o zużywanie się oraz wpływ na spalaanie
Specjaliści z ADAC szczególną uwagę zwracają na opony oznaczone symbolem M+S, które dość często pojawiają się na oponach przeznaczonych do SUV-ów. Bardzo często symbol ten utożsamiany jest z oponą całoroczną, co jednak może być bardzo mylące. Przy niskich temperaturach tracą one bowiem sporo na elastyczności, co przekłada się na gorsze właściwości podczas jazdy po błocie i śniegu (Matsch + Schnee), a więc w warunkach, do jakich zostały one stworzone.
W kategorii opon o popularnym na rynku rozmiarze, pięciu modelom udało się uzyskać ocenę dobrą. Były to Pirelli Cinturato P1 Verde, Bridgestone Turanza T001, Continental PremiumContact S, Goodyear EfficientGrip Perfor oraz, trochę niespodziewanie, Esa-Tescar Spirit 5 HP. Na końcu listy, z oceną dostateczną, znalazła się opona GT Radial Champiro FE1, która słabo wypadła przede wszystkim podczas hamowania na mokrej nawierzchni.