Tesla Model 3 - ceny i dane techniczne
Nawet 500 km zasięgu, olbrzymi, 15-calowy ekran dotykowy, smartfon zamiast kluczyka i cena od 35 tys. dolarów - tak w wielkim skrócie prezentuje się Model 3, czyli najnowsze dziecko Tesli, której pierwsze egzemplarze trafiły w miniony weekend do klientów. Przy tej okazji poznaliśmy ceny oraz dokładną specyfikację obu dostępnych wariantów Modelu 3.
Najnowsze dziecko firmy Elona Muska ma w olbrzymim stopniu przyczynić się do rozwoju elektromobilności na całym świecie. Będzie to bowiem pierwszy masowy model Tesli z dużo bardziej przystępnymi cenami. Na rynku amerykańskim cennik tego modelu zaczyna się od 35 tys. dolarów, czyli, w przeliczeniu na złotówki, ok. 127 tys. zł.
W tej cenie otrzymamy wersję z mniejszą baterią, która pozwoli na pokonanie dystansu ok. 350 km. W ofercie jest też druga odmiana, pozwalająca przejechać nawet 500 km bez konieczności ładowania baterii - kosztuje ona 44 tys. USD (160 tys. zł). Większa bateria zapewnia też lepsze osiągi. Do prędkości 100 km/h Tesla Model 3 jest w stanie rozpędzić się w 5,1 s, o pół sekundy szybciej od wersji z mniejszą baterią. Nieznacznie różnią się też maksymalne prędkości, które wynoszą odpowiednio 225 i 210 km/h.
Ładowanie przez pół godziny podstawowej wersji przy użyciu specjalnej ładowarki pozwoli na pokonanie dystansu 210 km. Z kolei godzinne ładowanie ze standardowego gniazdka domowego zapewnia zasięg ok. 48 km. W przypadku wersji z większą baterią wyniki te wynoszą odpowiednio 60 i 274 km.
W planach jest też kolejny wariant Modelu 3 z napędem na wszystkie koła. Będzie on oferował nieco lepsze osiągi, a pojawi się w sprzedaży na przełomie obecnego i przyszłego roku.
Wnętrze Modelu 3 to przede wszystkim olbrzymi ekran dotykowy o przekątnej 15 cali, za pomocą którego zarządza się wszystkimi funkcjami auta. Możliwe jest też sterowanie głosem. Na wyposażeniu wersji podstawowej znajdziemy m.in. kamerę cofania, nawigację, dwustrefową klimatyzację oraz Wi-Fi. Ciekawostką jest całkowity brak kluczyka do otwierania drzwi i uruchamiania silnika. Funkcję kluczyka będzie pełnił smartfon, a w razie jakichś nieprzewidzianych sytuacji (zgubienie telefonu) dostęp do auta będzie możliwy również dzięki specjalnej karcie.
W kwestii bezpieczeństwa Tesla Model 3 ma szereg nowoczesnych technologii, które mają wspomagać kierowcę. Auto zostało uzbrojone w 8 kamer, radar w przedniej części nadwozia, dwanaście czujników, które mają odpowiadać za wykrycie niebezpieczeństw i uruchomienie odpowiednich systemów, m.in. systemu zapobiegającemu wypadkom czy automatycznego układu hamulcowego.
Za kwotę 5 tys. dolarów będzie można dokupić pakiet premium, który zawiera przeszklony dach, podgrzewane siedzenia, lepszej jakości materiały (drewno), dwa złącza USB przy tylnych siedzeniach (w standardzie są tylko dwa z przodu) czy też lepszej jakości układ audio. Z kolejne 5 tys. USD można dostać tzw. autopilota, który dostosowuje prędkość auta do panującego ruchu drogowego, utrzymuje auto na pasie ruchu, potafi zmieniać pas ruchu oraz samodzielnie zaparkować.
Tesla podaje, że wpłynęło już prawie pół miliona zamówień na nowy model.