Tempomat Hyundaia ze sztuczną inteligencją
Hyundai opracował aktywny tempomat, który wykorzystuje technologię opartą o sztuczną inteligencję oraz o tzw. uczenie maszynowe (Machine Learning based Smart Cruise Control, SCC-ML). To pierwsze wykorzystanie tej technologii w taki sposób w branży motoryzacyjnej.
Generalna zasada działania tempomatu SCC-ML jest analogiczna do podobnych rozwiązań innych producentów. Pozwala on na utrzymywanie odległości od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy z prędkością wybraną przez kierowcę. Jednak dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji nowy tempomat Hyundaia radykalnie poprawia działanie wcześniej stosowanej technologii i w praktyce pozwala na półautonomiczną jazdę. Nowy system samodzielnie dostosowuje się bowiem do wzorów zachowań i nawyków kierowcy podczas jazdy.
We wcześniej stosowanych wersjach inteligentnego tempomatu kierowca ręcznie dobierał pasujące do jego stylu jazdy ustawienia, takie jak odległość od poprzedzającego pojazdu czy prędkość przyśpieszania. Nie było natomiast możliwości, aby dokładnie dostroić ustawienia do swoich upodobań. Na przykład ten sam kierowca może przyśpieszać w różny sposób w zależności od otoczenia. Inaczej będzie reagował w obszarach miejskich, a inaczej na drogach ekspresowych czy też autostradach.
W opracowanym przez Hyundai inteligentnym tempomacie, który wykorzystuje uczenie maszynowe, czujniki, przednia kamera oraz radar zbierają informacje o warunkach panujących na drodze i przesyłają je do centralnego komputera. Tam analizowane są takie składowe jak odległość od poprzedzającego samochodu, szybkość przyspieszenia, szybkość reakcji na zmianę warunków jazdy, a także prędkość oraz warunki panujące na drodze. Na tej podstawie definiowany jest styl jazdy kierowcy. W trakcie tego procesu wykorzystywana jest technologia korzystająca ze sztucznej inteligencji zwana algorytmem uczenia maszynowego.
Tempomat dokonuje analizy ponad 10 tysięcy różnych wzorców w celu doboru właściwego ustawienia pasującego do stylu jazdy kierowcy. Przykładowo system wybierze mniejszy dystans od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy w korku lub po mieście, a większy przy podróżach z większą prędkością na drogach ekspresowych.
Informacje o stylu jazdy kierowcy są na bieżąco aktualizowane o dane zebrane z czujników. Ponadto tempomat jest specjalnie zaprogramowany w taki sposób, żeby unikać uczenia się niebezpiecznych zachowań, co również pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo tej technologii.