Te rozwiązania mogą pomóc wydłużyć żywotność akumulatorów do aut elektrycznych
Wraz z wiekiem obniża się wydajność i pojemność akumulatora, a tym samym zasięg samochodu z napędem elektrycznym. Firma Bosch pracuje nad nowymi usługami opartymi o chmurę, które mają zoptymalizować działanie systemu zarządzania energią w samochodach.
Inteligentne funkcje programowe w chmurze będą nieustannie analizować stan akumulatora i w razie potrzeby zainicjują odpowiednie działania, których celem jest zapobieganie lub spowolnienie procesu starzenia się ogniw. Działania te potrafią nawet o 20% zredukować zużycie akumulatora, który jest najdroższym elementem samochodu elektrycznego.
Kluczową rolę będą odgrywać dane pozyskiwane w czasie rzeczywistym z pojazdu i jego otoczenia. Usługi w chmurze wykorzystują te dane do optymalizacji każdego procesu ładowania, dostarczają także kierowcy prezentowanych na wyświetlaczu spersonalizowanych wskazówek, które pomagają oszczędzać energię akumulatora. Bosch nazwał swoją nową usługę Battery in the Cloud, a jej pierwszym użytkownikiem jest firma DiDi – dostawca usług w obszarze mobilności. Firma DiDi wyposaży pilotażową flotę pojazdów w mieście Xiamen w nowe usługi Bosch dla akumulatorów.
Według opinii specjalistów średni okres eksploatacji dzisiejszych akumulatorów litowo-jonowych wynosi 8–10 lat lub 500–1000 cykli ładowania. Producenci akumulatorów zwykle gwarantują przebieg pojazdu od 100 000 do 160 000 kilometrów. Ale proces szybkiego ładowania, duża liczba cykli, przesadnie sportowy styl jazdy i ekstremalnie niska lub wysoka temperatura otoczenia to czynniki, które powodują szybsze starzenie się akumulatora. Usługi Bosch w chmurze mają za zadanie wykrywać te czynniki i przeciwdziałać im. Wszystkie istotne dane akumulatora, takie jak na przykład aktualna temperatura otoczenia oraz zwyczaje związane z ładowaniem, są najpierw przesyłane w czasie rzeczywistym do chmury, gdzie algorytmy wykorzystujące uczenie maszynowe, analizują je.
Dzięki swoim usługom Bosch nie tylko oferuje stały podgląd bieżącego stanu akumulatora, ale także po raz pierwszy umożliwia sporządzenie wiarygodnej prognozy pozostałego okresu eksploatacji i wydajności akumulatora. Wcześniej nie było możliwości dokładnego przewidywania czasu, w jakim akumulator samochodu elektrycznego ulegnie zużyciu.
Nowe informacje o stanie akumulatora pozwolą aktywnie chronić akumulator przed starzeniem się. Na przykład – wiadomo, że akumulatory naładowane do pełna starzeją się szybciej w wyjątkowo wysokiej lub niskiej temperaturze otoczenia. Usługi Bosch w chmurze zapewniają, że w warunkach dużych mrozów lub upałów akumulatory nie są ładowane w stu procentach. Zredukowanie stopnia naładowania akumulatora o zaledwie kilka punktów procentowych pozwala chronić akumulator przed zużyciem spowodowanym niekorzystnymi warunkami, a nie faktyczną eksploatacją.
Dane zgromadzone w chmurze pomogą także ulepszyć procedury konserwacji i naprawy akumulatorów. W przypadku błędu lub defektu akumulatora kierowca lub operator floty otrzymują natychmiastowe powiadomienie. Zwiększa to szansę naprawy akumulatora, zanim nastąpi jego trwałe uszkodzenie lub dojdzie do awarii.
Ponadto usługi w chmurze przyczyniają się także do optymalizacji samego procesu ładowania. Ładowanie akumulatora łączy się z ryzykiem trwałej, częściowej utraty wydajności i pojemności akumulatora. Inteligentne oprogramowanie w chmurze jest w stanie obliczyć indywidualną charakterystykę dla każdego procesu ładowania, niezależnie od faktu, czy odbywa się ono w domu, czy w innym miejscu. Oznacza to, że akumulator jest zawsze ładowany do optymalnego poziomu, co pomaga utrzymać ogniwa w dobrej kondycji.