Te baterie Toyoty mają zrewolucjonizować segment aut elektrycznych
Lider segmentu pojazdów z napędem hybrydowym, czyli Toyota, przymierza się również do zaatakowania rynku pojazdów elektrycznych. Aby walczyć o miano jego lidera, japoński koncern pracuje właśnie nad dużo bardziej wydajnymi bateriami ze stałym elektrolitem.
Obecnie stosowane powszechnie baterie litowo-jonowe mają jedną zasadniczą wadę. To niewielka dostępność litu, co powoduje, że ich cena utrzymuje się wciąż na wysokim poziomie. Mimo że prowadzone są prace nad różnymi typami baterii (m.in. sodowo-jonowe, litowo-powietrzne czy też litowo-siarkowe), to jednak żadne z nich nie zapewniają optymalnych parametrów, jeśli chodzi o gabaryty, pojemność i inne, ważne z punktu widzenia eksploatacji samochodu elektrycznego, elementy.
Również Toyota prowadzi prace nad różnymi rozwiązaniami w dziedzinie baterii nowej generacji. Najbardziej obiecujące wyniki, jak zdradza prezes koncernu Takeshi Uchiyamada, związane są z bateriami ze stałym elektrolitem. Mają one nie tylko rozwiązać wszystkie niedogodności związane z użytkowaniem współczesnych pojazdów na prąd, ale wręcz zrewolucjonizować ten rynek.
Japoński koncern planuje wprowadzić do sprzedaży wyposażone w nie samochody w pierwszej połowie następnej dekady. Inżynierowie Toyoty muszą jeszcze rozwiązać ostatnie techniczne trudności związane z masową produkcją baterii ze stałym elektrolitem, ale koniec tych prac jest już bliski. Toyota chciałaby wprowadzić nową generację baterii w przeciągu kilku najbliższych lat. Dokładna data nie jest jeszcze znana.
Nowe baterie tak naprawdę stanowią rozwinięcie obecnych akumulatorów litowo-jonowych. Płynny lub żelowy elektrolit zostanie w nich zastąpiony przewodnikiem o stałym stanie skupienia. Pozwoli to znacząco, nawet dwukrotnie zwiększyć pojemność baterii, a tym samym wydłużyć zasięg samochodu elektrycznego i skrócić czas ładowania. Duża pojemność baterii oznacza, że do jej wytworzenia będzie potrzeba mniej litu, kobaltu, magnezu, niklu czy aluminium, zaś napęd samochodu może zostać znacząco zmniejszony. Tym samym powinien również zmniejszyć się koszt wytworzenia takich baterii.
Wprawdzie Toyota, która jest liderem na rynku hybryd i pionierem w segmencie pojazdów wodorowych, w segmencie aut elektrycznych będzie musiała się zmierzyć ze znaczne większą konkurencją, nie składa jak widać na została nowa spółka EV C.A. Spirit, której zadaniem będzie opracowanie samochodów elektrycznych nowej generacji oraz nowoczesnych rozwiązań.