Takiej Kii jeszcze nigdy nie było
Kia na wystawie w Genewie zaprezentuje nowość z segmentu, w którym jeszcze nigdy do tej pory nie była obecna. Mowa o Kii Optima Sportswagon, czyli pierwszym w historii koreańskiej marki kombi segmentu D.
Pod względem stylistycznym Kia Optima Sportswagon jest dość wierną kopią konceptu Sportspace, jaki został zaprezentowany dokładnie przed rokiem. Nie znajdziemy tu jednak żadnych rewolucyjnych linii czy detali nadwozia, a znane już kształty z innych nowych modeli Kii.
Optima w wersji kombi ma taką samą długość (4.855 mm) i szerokość (1.860 mm), a także rozstaw osi (2.805 mm) jak odmiana sedan. Jedynie jest nieznacznie, bo o 5 mm, wyższa od swojego starszego kuzyna. Na rynku europejskim Optima Sportswagon będzie dostępna w dziewięciu wersjach kolorystycznych oraz z felgami o rozmiarze od 16 do 18 cali.
Kia zapewnia, że wnętrze Optimy kombi będzie wykończone wysokiej jakości materiałami - od miękkich i przyjemnych w dotyku plastików, poprzez skórzane elementy, na metalowych detalach kończąc. Do wyboru będzie jednotonowe bądź dwukolorowe wykończenia kabiny. Generalnie jednak zastosowane rozwiązania będą identyczny z tymi, jakie znamy już z czterodrzwiowej Optimy. System multimedialny będzie oferowany z 8- lub 9-calowym dotykowym ekranem. Pełne zintegrowanie ze swoimi telefonami będą mieć zarówno użytkownicy smartfonów z systemem Android, jak i z produktami Apple'a. A skoro już mowa o telefonach komórkowych, kierowcy będą mogli korzystać z bezprzewodowej ładowarki.
W zależności od rynku nowa wersja Kii Optima może być wyposażona w system Around View Monitor, który dzięki czterem kamerom i widokowi w promieniu 360 stopni znacznie ułatwi parkowanie i manewry na wąskich uliczkach. Poza tym Kia wprowadziła możliwość automatycznego parkowania równoległego oraz prostopadłego.
Wersja Sportswagon ma być, według zapewnień Koreańczyków, najbardziej praktycznym modelem dostępnych w ofercie. 533 litry, o 48 więcej niż w sedanie, stawia koreańskie kombi w czołówce segmentu pod tym względem. Już w podstawowej wersji otrzymamy tylną kanapę dzieloną w proporcjach 40:20:40.
Do wyboru będą trzy wersje silnikowe. Podstawowa wyposażona będzie w dwulitrową jednostkę benzynową CVVL (zmienne fazy rozrządu) o mocy 163 KM i maksymalnym momencie 196 Nm. Do wyboru będzie manualna bądź automatyczna przekładnia z sześcioma biegami. Jednostka wysokoprężna 1.7 CRDi generuje 141 KM i 340 Nm. Dostępna będzie bądź ze skrzynią manualną, bądź z siedmiostopniową, dwusprzęgłową przekładnią. Topowa odmiana GT będzie miała pod maską turbodoładowany silnik T-GDI o pojemności dwóch litrów, mocy 245 KM i maksymalnym momencie 353 Nm. Oferowana będzie wyłącznie z sześciostopniowym automatem.
Choć światowa premiera już za nieco ponad tydzień, Kia Optima Soprtswagon trafi do sprzedaży na europejskim rynku dopiero w czwartym kwartale roku.