Tak może wyglądać pierwsza wodorowa ciężarówka w Europie
Dość często zastanawiamy się, jak będą napędzane samochody w przyszłości, jednak w głównej mierze tyczy się to aut osobowych. A tymczasem również producenci pojazdów ciężarowych prowadzą już swoisty wyścig zbrojeń w obszarze napędów przyszłości. Firma Nikola Motor Company, która stawia na napęd wodorowy, właśnie zaprezentowała pierwszy model samochodu ciężarowego z tegu typu napędem przeznaczony na europejski rynek.
Ciężarówka Nikoli o nazwie Tre (w języku norweskim słowo to oznacza liczbę "trzy") została zaprojektowana specjalnie z myślą nie tylko o europejskim rynku, ale również azjatyckim oraz australijskim. Jak sama nazwa wskazuje, jest to trzeci model ciężarowy przygotowany przez amerykańską firmę. Pierwsza dwa modele, które można już zamawiać i które posiadają napęd wodorowy, dostępne są na razie jedynie na obu amerykańskich kontynentach.
Nikola Tre wyposażona jest w napęd wodorowy o mocy od 500 do 1000 KM, maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 1475 Nm i zasięgiem od 500 do 1200 km w zależności od wybranego wariantu. Nabywca będzie miał również wybór pomiędzy napędem 6×4 a 6×2. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, uzupełnienie pustych zbiorników na paliwo wodorowe będzie zajmować ok. 20 minut. Co ciekawe, pojazd ten będzie również spełniał wymogi 5. poziomu autonomicznej jazdy.
Zgodnie ze słowami Trevora Miltona, założyciela i dyrektora generalnego Nikola Motor Company, pierwsze testowe egzemplarze ciężarówki Tre powinny wyjechać na drogi Norwegii w 2020 r., a wersja produkcyjna pojawi się w okolicach 2022-2023 r. Wcześniej, bo w kwietniu przyszłego roku podczas konferencji Nikola World w Phoenix odbędzie się pokaz prototypowego modelu Tre. Obecnie prowadzone są także poszukiwania miejsca, gdzie Nikola Tre mogłaby być produkowana.
Jednocześnie amerykański koncern prowadzi prace nad rozbudową sieci stacji do tankowania paliwa wodorowego. Do 2028 r. na terenie USA i Kanady będzie już funkcjonować sieć takich stacji licząca 700 punktów. Każda z nich będzie w stanie produkować dziennie od 2000 do 8000 kg wodoru. W Europie pierwsza stacja z punktem do tankowania wodoru pojawi się w 2022 r., a sieć, która pokryja większość europejskiego rynku ma być gotowa w okolicach 2030 r.