Ta kierownica podpowie, kiedy wolno, a kiedy nie należy skręcać
Do grona nowatorskich rozwiązań, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, dołączyła właśnie specjalnie opracowana przez koncern Jaguar Land Rover „sensoryczna kierownica”, która dzięki podgrzewaniu i ochładzaniu wybranych części będzie informować kierowcę o możliwości wykonania manewru skrętu.
Kierownica opracowana przez Jaguara Land Rovera we współpracy z Uniwersytetem w Glasgow ma pomóc kierowcom zachować pełną koncentrację i utrzymać wzrok na drodze. Wybrane części kierownicy mogą zostać bardzo szybko podgrzane albo schłodzone, by w ten sposób poinformować kierowcę, czy może on bezpiecznie skręcić lub zmienić pas ruchu. Kierownica stale współpracuje z nawigacją, żeby „widzieć”, jak będzie przebiegała droga. Rozwiązanie to może okazać się szczególnie przydatne przy ograniczonej widoczności spowodowanej złymi warunkami atmosferycznymi lub ukształtowaniem terenu.
Rozproszenie uwagi kierowcy wciąż jest jednym z głównych powodów wypadków na drodze (w Stanach Zjednoczonych odpowiada za ok. 10% wypadków ze skutkiem śmiertelnym). Według JLR to nowatorskie rozwiązanie pomoże choć w pewnym stopniu odwrócić uwagę od niepotrzebnych rzeczy. Może być też ważnym elementem w przyszłych autonomicznych pojazdach. Ciepła albo zimna temperatura kierownicy będzie informować, czy pojazd porusza się w danej chwili w pełni autonomicznie, czy też niezbędna jest reakcja kierowcy.
Podgrzewane elementy kierownicy znajdują się po obu jej stronach. Różnica temperatur sięga 6 st. C, choć kierowca może zmienić te ustawienia zgodnie ze swoimi preferencjami.
W przyszłości wskazówki dla kierowcy oparte na temperaturze mogą być również wykorzystywane do innych powiadomień, np. gdy paliwo jest na ukończeniu, gdy zbliżamy się do punktu użyteczności publiczne bądź przekroczymy dozwoloną w danym miejscu prędkość.