Szykuje się kolejna odsłona batalii na linii Audi-BMW
Kierunek elektryfikacja, jaki obecnie obrała motoryzacja, sprawia, że coraz więcej koncernów planuje ofensywę produktową w tym segmencie rynkowym. Kolejną marką, jaka będzie miała w swojej ofercie modele o napędzie elektrycznym, będzie Audi, które tym samym będzie chciało odebrać część klientów BMW.
Bawarski koncern stworzył nawet specjalną submarkę (BMW i) dla swoich ekologicznych modeli. Pierwsze modele - elektryczny i3 oraz hybrydowy i8 - pojawiły się na rynku odpowiednio w 2013 i 2014 r. i choć różnie były one przyjęte przez zagorzałych fanów BMW, to trzeba uczciwie przyznać, że osiągnęły już całkiem przyzwoite poziomy sprzedaży. W listopadzie minionego roku łączna sprzedaż BMW i przekroczyła 100 tys. egzemplarzy, a na koniec minionego roku i3 zostało trzecim elektrycznym modelem pod względem globalnej sprzedaży.
Chcąc nie chcąc, również i inni będą musieli pójść tą drogą. W kolejce ustawiło się już Audi, które jeszcze przed końcem obecnej dekady powiększy swoje portfolio o trzy ekologiczne modele. O takich planach informowaliśmy już ponad pół roku temu, jednak teraz Audi, w osobie samego szefa, Ruperta Stadlera, zdradziło nieco więcej planów na ten temat.
Pierwszym w pełni elektrycznym modelem z czterema pierścieniami na rynku będzie SUV, którego zapowiedzią był koncepcyjny e-tron quattro (na zdjęciu), zaprezentowany przez Niemców w 2015 r. Prototypowy model miał układ napędowy, w skład którego wchodziły trzy silniki elektryczne, rozwijające łączną moc 496 KM i 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego i pozwalające rozpędzić się do prędkości 100 km/h w 4,6 s. Zestaw baterii zapewniał zasięg nawet do 500 km.
O powyższej zapowiedzi elektrycznego SUV-a Audi mówiło się już od pewnego czasu, natomiast niewiadomą były kolejne modele z silnikami elektrycznymi. Dziś już wiemy, że najprawdopodobniej drugim elektrycznym Audi będzie mały, miejski model, który powstanie na nowej platformie MEB grupy Volkswagen, przeznaczonej dla ekologicznych modeli niemieckiego koncernu. Po raz pierwszy możliwości nowej platformy zademonstrowano na ubiegłorocznej wystawie w Paryżu, prezentując prototypowy model I.D. Concept. Model ten ma pojawić się na rynku niedługo po elektrycznym SUV-ie, a więc również w przyszłym roku, ale jeszcze w tym na którejś z wystaw powinniśmy zobaczyć jego koncepcyjną zapowiedź. Jego głównym rywalem będzie wspomniane wcześniej BMW i3.
Również drugie BMW i doczeka się bezpośredniego rywala. Trzecim elektrycznym modelem Audi ma być bowiem sportowy model napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym (silnikami?), a jego debiut rynkowy będzie miał miejsce przed końcem 2020 r. Dodajmy w tym miejscu, że obecna generacja BMW i8 ma pod maską również silnik spalinowy i dopiero druga odsłona modelu będzie mieć już wyłącznie napęd elektryczny. Ale to nastąpi dopiero około 2022 r.