Szykują się zaostrzone przepisy badań technicznych. Chodzi m.in. o filtr DPF
Rząd zaplanował wprowadzenie ostrzejszych przepisów, które mają ograniczyć ilość zanieczyszczeń emitowanych przez samochody. Zmiany te mają dotknąć m.in. stacje kontroli pojazdów i przeprowadzane przez nie okresowe badania techniczne.
W celu ograniczenia nieprawidłowości w zakresie emisji spalin rząd postanowił wprowadzić rozszerzony zakres badań technicznych oraz częściową zmianę obecnej metodyki przeprowadzanych okresowo badań technicznych pojazdów, w zakresie badania emisji spalin. Projektowane przepisy nowelizujące ustawę – Prawo o ruchu drogowym, przewidują m.in. wprowadzenie obowiązku dokumentowania jakości spalin pojazdu poddawanego okresowemu badaniu technicznemu przez stacje kontroli pojazdów (SKP).
Jedną z najważniejszych zmian ma być wprowadzenie nowego kryterium oceny zadymienia (czyli zawartości sadzy w spalinach) dla samochodów, które posiadają silniki spełniające normę emisji spalin Euro 5 lub Euro 6 (nie więcej jednak niż 0,2 m-1). Diagnosta będzie obowiązkowo sprawdzał również, czy nie nastąpiło wycięcie filtra DPF poprzez podpięcie się do komputera pokładowego.
Ponadto nowe przepisy wykonawcze mają wprowadzić także m.in. nakaz wykonywania pomiaru w warunkach swobodnego przyspieszania silnika, system nadzoru i wymagań dla urządzeń, za pomocą których wykonywane będą pomiary z uwzględnieniem ustalonego okresu przejściowego oraz procedury certyfikacji jednostkowej. Wszystkie wyniki pomiarów podczas badań technicznych mają być archiwizowane w rejestrze SKP oraz w wydawanym zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.