Światowa premiera Golfa GTI
Golf GTI uważany jest za samochód łączący w sobie najlepsze cechy sportowych samochodów kompaktowych. Więcej nawet: skrót GTI stał się symbolem całego „gatunku” samochodów i „kompaktowej dynamiki”.
<strong>Golf GTI uważany jest za samochód łączący w sobie najlepsze cechy sportowych samochodów kompaktowych. Więcej nawet: skrót GTI stał się symbolem całego „gatunku” samochodów i „kompaktowej dynamiki”. </strong>
Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym (IAA) we Frankfurcie koncern Volkswagen pokazał Golfa GTI piątej generacji. GTI w czystej postaci: Model ten jest prawdziwym GTI. Napędzany nowym silnikiem FSI Turbo o mocy 147 kW / 200 KM trzydrzwiowy GTI nawiązuje zarówno pod względem koncepcji, jak i stylistyki do legendarnego pierwowzoru Grand Tourisme Injection – do Golfa GTI z roku 1976. Cechy charakterystyczne GTI: Zaprezentowany we Frankfurcie model studyjny GTI świadomie odwołuje się do pierwszej generacji GTI. Dlatego jest czerwony, ma czarną osłonę chłodnicy i dzięki istotnym modyfikacjom wyraźnie odróżnia się od pozostałych wersji Golfa.
<strong>Stylistyka Golfa GTI</strong>
Przód GTI: Model studyjny łączy w sobie tradycyjne cechy GTI ze stylistyką nowej generacji. Podobnie jak w przedstawionym podczas salonu IAA modelu studyjnym roadstera o nazwie concept R, także w GTI dominuje wyraźny motyw „V” w przedniej części nadwozia. Pokrywa silnika wymodelowana jest w kształcie grota strzały, a jej przedłużenie tworzy w przednim spojlerze obramowanie czarnej, błyszczącej osłony chłodnicy, której forma przypomina herb. Kratownica chłodnicy o strukturze plastra miodu otoczona jest charakterystyczną dla GTI czerwoną listwą ozdobną.
Układ „oddechowy” GTI: Trzy duże otwory wlotowe powietrza w zderzaku podkreślają moc nowego silnika FSI Turbo. Bok GTI: Dolna część samochodu wykończona jest czarnymi elementami charakterystycznymi dla GTI. Tył GTI: Tył GTI różni się od wersji Trendline, Comfortline i Sportline mocniej zaakcentowanym spojlerem dachowym i chromowaną, podwójną rurą wydechową.
<strong>Stylistyka wnętrza GTI</strong>
Wnętrze GTI: Listwy progowe, pedały i podpórka lewej nogi wykonane są z aluminium. Aby zapobiec ślizganiu się umieszczono na nich elementy gumowe. Zaprojektowane od nowa sportowe fotele wykonane ze skóry (również z tyłu pojedyncze fotele) są doskonale dopracowane pod względem ergonomicznym i już na pierwszy rzut oka zapraszają do podróży. Zwłaszcza ich wysokie oparcia i optycznie zintegrowane z nimi regulowane zagłówki nadają wnętrzu niezwykle sportowy charakter. O starannym dopracowaniu każdego szczegółu świadczy na przykład logo GTI umieszczone na zagłówkach.
Kierownica GTI: Podobnie jak w pierwszej generacji GTI z 1976 roku, także w modelu studyjnym GTI z roku 2003 zastosowano trójramienną kierownicę wykonaną ze skóry. Na każdym z ramion znajduje się aluminiowy element ozdobny, a na ramieniu pionowym umieszczono logo GTI. Miejsce, w którym kierowca trzyma kierownicę zostało wyprofilowane i pokryte zamszem jak w samochodach rajdowych. Tablica rozdzielcza GTI: Forma elementów znajdujących się na tablicy rozdzielczej odzwierciedla techniczną precyzję wykonania. Okrągłe zegary obramowane są aluminiowymi pierścieniami.
<strong>Pochodzenie GTI</strong>
W modelu studyjnym GTI można znaleźć rozwiązania techniczne pochodzące z Golfa piątej generacji: najwyższej jakości nadwozie, nowe, dynamiczne i bezpieczne podwozie (wraz z ESP i asystentem hamowania), nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy, bezpośredni wtrysk benzyny (FSI) wspomagany w GTI turbosprężarką oraz nową, sekwencyjną skrzynię biegów (DSG).
<strong>Nowości GTI</strong>
GTI-Exklusiv: Dostosowując się do wysokiej mocy silnika i filozofii GTI w modelu studyjnym zastosowano wyraźnie sztywniejsze, lecz nadal zapewniające odpowiedni komfort jazdy sportowe podwozie. Nowe, 18-to calowe obręcze ze stopu metali lekkich z szerokimi oponami gwarantują doskonały kontakt z podłożem i umożliwiają montaż większych niż dotychczas hamulców z zaciskami w czerwonym kolorze. Nowością jest także układ wydechowy z podwójną końcówką rury wydechowej.
<strong>Produkcja seryjna GTI</strong>
Z pewnością pojawi się pytanie, czy model studyjny będzie w przyszłości modelem seryjnym? Będzie. Kiedy? Salon Paryski 2004 byłby dobrym momentem na wprowadzenie go na rynek.
<strong>Źródło: Kulczyk Tradex</strong>