Suzuki Recursion - powrót do chlubnej tradycji
Motocykl z turbodoładowanym silnikiem nie jest nowym pomysłem. W latach 80. ubiegłego wieku takie konstrukcje pojawiły się w ofertach wszystkich wiodących koncernów z Japonii. Równie szybko zniknęły z rynku...
Powodów było kilka. Konstrukcje ówczesnych jednośladów niezbyt dobrze radziły sobie ze znacznymi momentami obrotowymi. Motocykle były królami prędkości na prostych, ale trakcja na zakrętach pozostawiała sporo do życzenia.
Jazdę utrudniała charakterystyka silników. Doładowanie oznaczało niezbyt liniową charakterystykę jednostek napędowych oraz skokowe przyrosty sił napędowych. Pamiętajmy, że ówczesne systemy sterowania silnikami nie były najbardziej wyrafinowane - pokładowa elektronika dopiero raczkowała.
Niewykluczone, że po latach będziemy świadkami renesansu motocyklowego turbo. Nowoczesne komputery zadbają o korzystną charakterystykę silników, natomiast niewielkie turbiny zapewnią żywiołową reakcję na gaz.
Prototyp jednośladu z doładowanym silnikiem opracowało Suzuki. Model Recursion posiada dwucylindrowy motor o pojemności 588 ccm. Producent zapewnia, że maszyna będzie wyróżniała się łatwością prowadzenia i dobrymi osiągami. Atutem jednośladu ma być także niewielkie zapotrzebowanie na paliwo oraz wysoki moment obrotowy. Czas pokaże, czy prototyp zbudowany z myślą o Tokyo Motor Show ujrzy światło dzienne.