SUV-y najpopularniejsze w Europie
Po raz pierwszy w historii sprzedaży aut nowych na Starym Kontynencie segment SUV-ów i crossoverów okazał się najpopularniejszym, wyprzedzając dotychczasowych liderów - segment B oraz C (kompakty).
O boomie na wszelkiego rodzaju SUV-y czy crossovery mówiło się już od pewnego czasu. Wystarczy zresztą spojrzeć na nasze ulice, by nie mieć wątpliwości, że kierowcy coraz częściej przesiadają się do podwyższonych modeli. To zainteresowanie klientów przekłada się na ofertę producentów, których coraz więcej ma w swojej ofercie po kilku przedstawicieli z takiego segmentu.
W końcu znalazło to też potwierdzenie w liczbach. Jak podaje Jato Dynamics, w minionym roku SUV-y były najpopularniejszym segmentem na europejskim rynku. W 2015 r. sprzedaż modeli z tego segmentu rynkowego wyniosła 3,2 mln egzemplarzy i była o 24 proc. wyższa niż rok wcześniej. Ten najwyższy spośród wszystkich segmentów wzrost sprzedaży przełożył się na największy również wzrost udziału w rynku - z 19,81 na 22,49 proc.
W ten oto sposób SUV-y zdetronizowały dotychczasowych liderów rynkowych. Sprzedaż liczona w liczbach zarówno segmentu B, jak i C w minionym roku wzrosła o 5,8 proc., ale przełożyło się to na spadek w udziale rynkowym. Udział w rynku dotychczasowego lidera (segmentu B) spadł z 22,73 na 21,99 proc., zaś segmentu C z 21,30 proc. na 20,61 proc.
W stosunku do 2014 r. spory wzrost sprzedaży zanotowały również sportowe samochody (+18%)
oraz średniej wielkości sedany (+13%). Spadki zanotowały natomiast segment dużych, luksusowych limuzyn (-6%), minivanów (-2%) oraz dużych sedanów (-1%).
Patrząc na szczegółowe dane, w segmencie SUV-ów najszybciej rozwija się podsegment średniej wielkości SUV-ów, który w minionym roku urósł o 42 proc. do poziomu 470.400 aut. Wciąż jednak najwięcej osób decyduje się na kompaktowe (1,28 mln)
oraz małe SUV-y (1,2 mln). Liderem tego segmentu rynkowego jest Nissan ze sprzedażą na poziomie 376 tys. aut i 11,8-proc. udziałem w rynku. Drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży zajęło Renault, które w minionym roku zwiększyło swoją sprzedaż aż o 44 proc., trzecie zaś Volkswagen.
Najpopularniejsze modele w podziale na segmenty rynkowe:
Auta miejskie (segment A)
1. Fiat 500
2. Fiat Panda
3. Volkswagen up!
Auta małe (segment B)
1. Ford Fiesta
2. Renault Clio
3. Volkswagen Polo
Kompakty (segment C)
1. Volkswagen Golf
2. Ford Focus
3. Skoda Octavia
Klasa średnia (segment D)
1. Volkswagen Passat
2. Mercedesa klasa C
3. BMW seria 3
Klasa wyższa (segment E)
1. Audi A6
2. BMW seria 5
3. Mercedes klasa E
Klasa luksusowa (segment F)
1. Mercedes klasa S
2. Audi A8
3. BMW seria 7
Minivany (segment K)
1. Volkswagen Golf Sportsvan
2. Mercedes klasa B
3. Fiat 500L
Auta sportowe (segment G)
1. Audi TT
2. Porsche 911
3. Mercedes SLK
Małe SUV-y
1. Renault Captur
2. Opel Mokka
2. Peugeot 2008
Kompaktowe SUV-y
1. Nissan Qashqai
2. Volkswagen Tiguan
3. Kia Sportage
Średnie SUV-y
1. Volvo XC60
2. Audi Q5
3. Mitsubishi Outlander
Duże SUV-y
1. BMW X5
2. Range Rover Sport
3. Volkswagen Touareg