Subaru Impreza 2003
Fuji Heavy Industries, producent samochodów Subaru, wprowadza na rynek zmodernizowaną wersję Imprezy 2003.
<strong>
Fuji Heavy Industries, producent samochodów Subaru, wprowadza na rynek zmodernizowaną wersję Imprezy 2003.
</strong>
Impreza to samochód bazowy do rozwoju wersji WRC, startującej w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Subaru jako jedyny producent nie ogranicza się prezentowania samochodów WRC jako elementu strategii marketingowej, lecz w ciągłej, ścisłej współpracy z działem sportowym wprowadza doświadczenia uzyskane ma rajdowych trasach do produktów seryjnych. Z tej też przyczyny zmiany aerodynamiczne karoserii, które zostały opracowane przez rajdową „stajnię” Prodrive w celu zwiększenia potencjału samochodu rajdowego, wprowadzone zostały jednocześnie w samochodach seryjnych.
Karoseria
Bardziej agresywna stylizacyjne przedniej części karoserii wynika za zmiany przedniego zderzaka, formy reflektorów i obniżonej linii błotników. Nowa, lepiej dopracowana aerodynamicznie forma nadwozia spowodowała też minimalną zmianę wymiarów samochodu - długość samochodu wzrosła do 4.415 mm (+10mm). W wersji sedan zwiększona została również o 10mm szerokość pojazdu. Dopracowany wlot powietrza „intercoolera” w wersjach z turbodoładowaniem pomimo znacznie zwiększonych gabarytów nie tylko nie zwiększył, lecz wręcz przeciwnie zmniejszył tak opór aerodynamiczny, jak i poziom hałasu przy większych prędkościach. Nowe reflektory przednie o charakterystycznym, powtórzonym w tylnych lampach zespolonych kształcie, zapewniają jeszcze lepszą widoczność w nocy.
Impreza WRX STI (najliczniej sprzedawany w Polsce model !) została dodatkowo wyposażona w pakiet aerodynamiczny, który w podobnej wersji był dotychczas zarezerwowany dla limitowanej edycji STI Prodrive.
Ponadto restylizacji uległo wnętrze tego samochodu, zaopatrzonego w m.in. w mniejszą niż dotychczas kierownicę.
Także Impreza WRX, zyskała na przeprowadzonych zmianach – sportowe fotele „kubełkowe” a także centralnie umieszczony obrotomierz podkreślają charakter tej wersji.
Zawieszenie
Znakomite prowadzenie Imprezy zyskało od jej wprowadzenia na rynek bardzo wysokie uznanie tak użytkowników, jak i prasy fachowej. Typowy dla Subaru proces ciągłego doskonalenia produkowanych samochodów zaowocował jednak także w tym przypadku dalszymi zmianami. Wszystkie wersje wyposażone zostały w amortyzatory wielozaworowe, których progresywna charakterystyka pozwoliła na jednoczesne poprawienie komfortu na drobnych nierównościach i zwiększenie stabilności przy wykonywaniu sportowych manewrów czy prowadzeniu samochodu z wysokimi prędkościami.
W wersji STI wprowadzono dodatkowe usztywnienia punktów mocowania zawieszenia, mocniejsze stabilizatory oraz skorygowano zgodnie z najnowszymi doświadczeniami rajdowymi geometrię: w efekcie wszystkich tych STI stał się nie tylko nieco bardziej komfortowy, ale jednocześnie jeszcze pewniej prowadzi się we wszystkich praktycznie warunkach drogowych.
Silniki.
Modyfikacja Imprezy WRX objęła także zmianę oprogramowanie silnika oraz montaż nowej turbosprężarki. Efekt to zwiększona do 165 kW (225 KM) moc, oraz przyrost maksymalnego momentu obrotowego do 300 Nm. Jednocześnie zdecydowanie obniżony został zakres obrotów minimalnych, przy których włącza się sprężarka. W efekcie standardowy sprint do 100 km/godz Impreza WRX jest w stanie wykonać w czasie poniżej 6 s !
Impreza STI będąca już w swej poprzedniej wersji symbolem dynamiki niejednokrotnie udowodniła w przeprowadzanych testach, że oficjalne dane fabryczne są, powiedzmy, bardzo konserwatywne. Model 03 również został zaopatrzony w nową turbosprężarkę, zmienione oprogramowanie oraz zmodyfikowany układ ssący. W efekcie samochód – pomimo braku zmiany oficjalnie publikowanych parametrów – stał się odczuwalnie bardziej dynamiczny. Szybsza reakcja silnika na zmianę położenia pedału gazu, lepsze przyspieszenie w całym praktycznie zakresie obrotów i zdecydowanie lepsze dynamika przy prędkościach powyżej 200 km/godz to subiektywne odczucia możliwe do stwierdzenia szczególnie przy bezpośrednim porównywaniu obydwu wersji.
Zarówno w wersji WRX jak i STI odczuwalnie lepsza dynamika nie łączy się jednak ze wzrostem zużycia paliwa. Samochody te z pewnością nie są kupowane ze względów ekonomicznych, lecz obniżenie tego parametru o średnio 1l / 100km z pewnością nie spotka się z krytyką.
Ocena ogólna / dla kogo tak szybkie samochody ?
Jeden z najbardziej znanych w Polsce kierowców rajdowych, a jednocześnie partner Subaru na scenie rajdowej powiedział po przetestowaniu STI-a:
„Myślę, że wpływ stajni sportowej Prodrive jest szczególnie widoczny w nowej Imprezie STI. Gdybym to ja miał dokonywać modyfikacji tego modelu, z pewnością poszedłbym właśnie w tym kierunku. Poprawiona odpowiedź na gaz i jeszcze bardziej pewne, precyzyjne prowadzenie w zakrętach sprawiają, że ten – w końcu seryjny – samochód jest już pod względem dynamiki i prowadzenia bardzo blisko rajdowej grupy N4”.
Dodajmy – przy zachowaniu pełnego komfortu.
Szybkość samochodu często jest kojarzona z niebezpieczeństwem na drodze. Faktycznie jednak, przy właściwym wykorzystaniu jego potencjału sprawia, że poruszanie się po wyjątkowo niebezpiecznych polskich drogach obarczone jest znacznie mniejszym ryzykiem. Połączenie niezwykłych możliwości trakcyjnych ze znakomitą dynamiką zezwala na znacznie szybsze wykonywanie tak niebezpiecznych manewrów jak wyprzedzanie, czy włącznie się do ruchu. System stałego napędu wszystkich kół pozwala jednocześnie na znacznie bezpieczniejsze pokonywanie zakrętów, zmniejsza wrażliwość na aquaplanning i zwiększa stabilność samochodu przy przejeżdżaniu przez koleiny w drodze.
Już impreza WRX – samochód który, szczególnie uwzględniając jego możliwości dynamiczne, wręcz zaskakuje komfortem zawieszenia, dostarcza zapasu mocy i trakcji znacznie przekraczającym oczekiwania. W połączeniu z pojemną kabiną pasażerską stanowi idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą, czy też ze względów zawodowych muszą sprawnie i bezpiecznie poruszać się po polskich drogach. Bez względu na warunki pogodowe.
STI stanowi kontynuację legendy zapoczątkowanej na rajdowych trasach. Nie tracąc prawie nic z walorów praktycznych WRX-a, jest pełnokrwistym samochodem sportowym zaspokajającym nawet najwyższe wymagania w zakresie dynamiki i prowadzenia.
Wprowadzenie na rynek, ceny.
Impreza WRX STI zostanie wprowadzona na rynek w marcu 2003. Ponieważ produkcja ze stycznia 2003 jest już wykupiona, terminy realizacji zamówień (w zależności od koloru karoserii) wynoszą aktualnie od 2 do 5 miesięcy.
W tym samym terminie wprowadzone zostaną na rynek także wersje WRX i GX (na zamówienie indywidualne). Także w przypadku wersji WRX, szczególnie z praktycznym nadwoziem kombi (dostępna homologacja ciężarowa) trzeba się liczyć koniecznością nieco dłuższych terminów realizacji zamówień.
Cena Imprezy WRX STI została ustalona na poziomie odpowiadającym wartości 46.000 Euro, podczas gdy ceny Imprezy WRX, pomimo dokonanych udoskonaleń pozostały na niezmienionym poziomie odpowiadającym 36.000 Euro (limuzyna) i 38.000 Euro (kombi).
Podstawowa, 125 – konna Impreza GX dostępna jest już od wartości odpowiadającej 25.000 Euro.
<strong>Źródło: Subaru Import Polska </strong>