Sprawozdanie finansowe koncernu AUDI AG
Półroczne sprawozdanie finansowe za rok 2002 ukazuje się w momencie, gdy ogólny klimat gospodarczy na prawie wszystkich naszych rynkach jest niepewny. Audi nie jest wprawdzie tak bezpośrednio dotknięte spowolnieniem sprzedaży jak inne marki, jednak mimo to z wielką energią pracujemy nad wzmocnieniem naszej atrakcyjności dla klientów.
<strong>Słowo wstępne prezesa zarządu Audi AG Dr Martina Winterkorna
</strong>
Szanowni Państwo,
oto pierwsze półroczne sprawozdanie finansowe koncernu Audi sporządzone zgodnie z International Accounting Standards (IAS). Jest ono bardziej kompleksowe od poprzednich i dostarcza dzięki temu więcej informacji w przejrzystej formie.
Półroczne sprawozdanie finansowe za rok 2002 ukazuje się w momencie, gdy ogólny klimat gospodarczy na prawie wszystkich naszych rynkach jest niepewny. Audi nie jest wprawdzie tak bezpośrednio dotknięte spowolnieniem sprzedaży jak inne marki, jednak mimo to z wielką energią pracujemy nad wzmocnieniem naszej atrakcyjności dla klientów. Efektywność firmy, czyli efektywność nas wszystkich, wystawiona jest w tym roku ponownie na wyjątkowo trudną próbę.
Wyniki koncernu Audi były na najważniejszych rynkach lepsze niż ogólny trend, dzięki czemu udało się rozbudować naszą pozycję rynkową. Oznacza to, iż nasi najbardziej wymagający klienci dają nam czytelne świadectwo swojego zaufania.
W Niemczech nasze udziały w rynku wyniosły w pierwszym półroczu 7,5%, co jest jednym z najlepszych wyników uzyskanych przez Audi. Tym samym poprawiliśmy nasze wyniki o 0,3 punktu procentowego w porównaniu z rokiem ubiegłym. Także w skali całej Europy Zachodniej udało nam się zanotować wzrost: udziały w rynku w wysokości 3,8% na koniec czerwca należą do najwyższych w historii koncernu.
Zaufanie klientów oznacza dla nas zachętę do dalszej pracy, ale jednocześnie zobowiązanie. Jest ono także dowodem na to, że kierunek, który wytyczyliśmy kilka lat temu, był właściwy. Moim osobistym celem jest bardziej zdecydowane podążanie w tym kierunku. Oznacza to nadanie marce jeszcze bardziej sportowego charakteru przy jednoczesnym zwiększaniu wymogów jakościowych i dalszej optymalizacji kosztów.
Ingolstadt, sierpień 2002 roku
<strong>Sprzedaż</strong>
Audi nieprzerwanie wyznacza wysoki kurs w stosunku do zniżkujących trendów na rynku. Liczba sprzedanych pojazdów wyniosła 519.673 sztuki, zbliżając się tym samym do wyniku roku poprzedniego, kiedy nabywców znalazło 523.240 samochodów. Z tego 382.647 pojazdy (368.817) przypadały na markę Audi, która zwiększyła tym samym swoją światową sprzedaż o 3,7%.
Również Lamborghini zwiększyło sprzedaż w pierwszym półroczu o 6,2%, dostarczając klientom 172 pojazdy, mimo że nowy model Murciélago dopiero niedawno zastąpił swojego poprzednika Diablo.
W Niemczech Audi zanotowało ujemną tendencję rynkową. Liczba 126.270 samochodów sprzedanych w pierwszym półroczu oznacza spadek o 2,6% w stosunku do roku ubiegłego (129.660). W tym samym czasie jednak cały niemiecki rynek motoryzacyjny skurczył się aż o 3,9%. Po raz pierwszy udziały Audi w rynku niemieckim wyniosły 7,5% (7,2%). W pozostałych krajach Europy (bez Niemiec) Audi wypracowało wzrost o 8,4% do 170.237 (156.985) sprzedanych pojazdów, rozbudowując tym samym swoją pozycję rynkową na największych europejskich rynkach eksportowych, takich jak Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania i Francja.
W USA Audi nie zdołało całkowicie zapobiec spadkowi sprzedaży, chociaż wynik 42.195 sprzedanych pojazdów jest tylko nieznacznie niższy od z wyniku roku ubiegłego (43.300).
W Japonii przeprowadzona w roku 2001 restrukturyzacja i rozbudowa sieci dealerskiej przyniosła widoczne rezultaty. Pomimo niezmiennie niekorzystnej koniunktury i stagnacji na rynku importerów Audi sprzedało japońskim klientom 5.540 (3.196) samochodów, co oznacza wzrost sprzedaży o 73,3%.
W Chinach Audi powtórzyło ubiegłoroczny sukces - jako lider na rynku w segmencie premium sprzedało w czerwcu 2002 roku 50-cio tysięczny samochód marki Audi A6 (od momentu rozpoczęcia produkcji w 1999 r.). W pierwszym półroczu 2002 roku dostawy do klientów wzrosły o 7,5% do 16.100 (14.981) sprzedanych aut.
<strong>Produkcja</strong>
Liczbą 363.174 wyprodukowanych pojazdów, z tego 362.978 samochodów marki Audi i 196 samochodów marki Lamborghini, koncern Audi osiągnął wynik prawie porównywalny z rekordowym wynikiem z roku ubiegłego (371.572 szt.). Spadek o 2,3% to wpływ dwóch czynników. Po pierwsze wskutek dyskusji o zbiorowym układzie pracy w pierwszym półroczu 2002 roku miał miejsce lekki spadek poziomu produkcji, który spowodował zmniejszenie zapasów magazynowych. Po drugie wprowadzenie partii próbnej modelu Audi A4 na rynki eksportowe w analogicznym okresie roku ubiegłego spowodowało zwiększenie produkcji.
W Ingolstadt z taśmy zjechało 213.190 Audi A3 i A4, w Neckarsulm natomiast wyprodukowano 114.081 pojazdów (modele Audi A2, Audi A6, Audi allroad quattro, Audi A8, Audi RS6 oraz nowy model A6). W fabryce w Györ (Węgry) wyprodukowano 17.943 Audi TT Coupe i TT Roadster oraz zmontowano na zlecenie Audi AG 11.315 Audi A3. W fabryce Wilhelm Karmann GmbH w Rheine rozpoczęto w okresie sprawozdawczym produkcję nowego kabrioletu Audi A4 - do momentu złożenia niniejszego sprawozdania zjechało z taśmy 6.449 aut tego typu. Z taśmy fabryki w Sant’ Agata Bolognese (Włochy) zjechało 196 Lamborghini – nowego modelu Murciélago.
Znaczną część produkcyji Audi stanowią modele quattro oraz pojazdy z silnikami TDI. Udział samochodów z napędem quattro wynosił w okresie sprawozdawczym 26,1%, natomiast 47,0% wszystkich modeli zostało wyposażone w silniki TDI. Jako nowy element gamy produktów Audi w czerwcu 2002 roku wprowadzono na rynek po raz pierwszy Audi A2 FSI - model wyposażony w układ bezpośredniego wtrysku paliwa FSI. Opracowana przez Audi i w międzyczasie sprawdzona już w rajdach samochodowych technologia FSI umożliwia zwiększenie mocy i momentu obrotowego przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa nawet o 15%. Od lipca 2002 roku dostępne jest również Audi A4 z silnikiem FSI.
<strong>Pracownicy</strong>
Po wielu latach ciągłego wzrostu liczba pracowników koncernu oscyluje wokół poziomu z roku ubiegłego. Na dzień 30 czerwca 2002 roku w koncernie zatrudnionych było 50.783 (51.130) osoby, czyli 0,7% mniej niż przed rokiem.
<strong>Kształtowanie się obrotów i wyników</strong>
Wskutek utrzymującego się osłabienia koniunktury w sektorze samochodowym koncern Audi zanotował na koniec półrocza, po raz pierwszy od dziewięciu lat, niewielki spadek obrotów o 1,6% do 11.243 mln EUR (11.427 mln). W Niemczech dzięki przychodom ze sprzedaży w wysokości 3.551 mln EUR (3.567 mln) różnica w stosunku do roku ubiegłego (spadek o 0,4%) była w okresie sprawozdawczym dość stabilna. Natomiast przychody ze sprzedaży za granicą spadły z 7.860 mln EUR w roku ubiegłym do 7.692 mln, czyli o 2,1%. Na takie kształtowanie się obrotów zdecydowany wpływ miało załamanie się rynku samochodowego we Włoszech, które znacznie obniżyło zbyt AUTOGERMA S.p.A. (włoskiego importera – firmy należącej w 100% do Audi AG).
Koszty wytworzenia wyniosły 10.026 mln EUR (10.152 mln) i były tym samym o 1,2% niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W kosztach wytworzenia zawarta jest kwota 244 mln EUR (192 mln) jako nie aktywowane koszty rozwoju. W pierwszym półroczu 2002 roku koszty rozwoju w wysokości 289 mln EUR (288 mln) zostały zaktywowane zgodnie z IAS 38 jako wartości niematerialne i prawne. Ujęte w rachunku zysków i strat koszty badań i rozwoju wynosiły w okresie sprawozdawczym ogółem 403 mln EUR (327mln).
Mimo niższych kosztów wytworzenia nie udało się całkowicie skompensować spadku obrotów, czego rezultatem jest pomniejszony o 4,5% wynik brutto w wysokości 1.217 mln EUR (1.275 mln).
Koszty sprzedaży wzrosły o 5,1% do 579 mln EUR (551 mln), natomiast ogólne koszty administracji zwiększyły się o 11,0% do 91 mln EUR (82 mln). Pozostały wynik z działalności gospodarczej wyniósł 88 mln EUR (72 mln), co oznacza wzrost o 22,2%.
Wynik z działalności operacyjnej spadł o 11,1% do 635 mln EUR (714 mln).
Wynik przed opodatkowaniem spadł o 17% do 565 mln EUR (681 mln). Dochodowość sprzedaży spadła tym samym z 6,0% do 5,0%. Wynik po opodatkowaniu wynosił 386 mln EUR (471 mln) i był o 18,0% niższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Płynność netto zwiększyła się w stosunku do stanu z 30.06.2001 o 53 mln EUR do kwoty 1.280 mln EUR. Cash-flow z bieżącej działalności gospodarczej zanotował lekki wzrost o 5 mln EUR.
<strong>Perspektywy</strong>
W perspektywie ogólnoświatowej słabej koniunktury na rynku samochodowym nie należy liczyć w drugiej połowie bieżącego roku na zmianę warunków ramowych działalności. Jednak koncern Audi wychodzi z założenia, iż uda mu się na przestrzeni całego roku powtórzyć rekordowe wyniki sprzedaży z roku ubiegłego i tym samym nieprzerwanie umacniać pozycję rynkową.
Przyczynią się do tego wprowadzone niedawno na rynek modele Audi A2 i Audi A4 z silnikiem FSI, sportowy top-model Audi RS6 oraz nowe Audi A8, które znajdzie się w sprzedaży już jesienią tego roku. Jako następca sprzedającej się z powodzeniem poprzedniej generacji, nowe Audi A8 dzięki połączeniu lekkiej konstrukcji z napędem quattro wyznaczy nowy trend w klasie samochodów luksusowych.
Inwestycje koncernu Audi pozostaną nadal na obecnym wysokim poziomie, aby utrzymać założenie długotrwałego wzrostu i rozszerzania oferty modeli. Wyznaczony kurs redukcji kosztów pozwoli długofalowo zoptymalizować strukturę wyników koncernu Audi.
<strong>Źródło: Kulczyk Tradex</strong>