Spowolnienie sprzedaży jednośladów. Kryzys?
W ostatnich latach sprzedaż nowych motorowerów i motocykli w Polsce dynamicznie wzrastała. Trend uległ jednak odwróceniu. W najnowszym zestawieniu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pojawiło się wiele ujemnych wartości.
Wyraźnie spadło zarówno zapotrzebowanie na motorowery, jak i motocykle. Przez pierwsze cztery miesiące bieżącego roku Polacy zarejestrowali 21676 nowych i używanych motorowerów, co oznacza spadek o -17,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku. Klienci zarejestrowali także 16774 nowych i używanych motocykli (spadek o -6,4%).
Liczba pierwszych rejestracji nowych i używanych jednośladów od stycznia do kwietnia 2012 roku wyniosła 38450, czyli 12,9% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Nowych motocykli było 2 961 (-23; -0,8%), natomiast używanych 13 813 (-1 118; -7,5%). Najczęściej rejestrowano nowe motocykle marek Romet Motors (512; +66,8%), Honda (369; +12,5%) oraz Yamaha (292; -40,9%). Wśród używanych 13 813 motocykli, które stanowiły 82,3% w pierwszych rejestracjach, największą popularnością cieszyły się Hondy (3687; -9,7%), Yamaha (3408; -7,6%) oraz Suzuki (2704; -11,1%).
Polacy najczęściej wybierali motocykle z silnikami o pojemności poniżej 125 ccm – stanowiły 30,4% wszystkich motocykli. 28,2% w strukturze sprzedaży nowych jednośladów wypracowały maszyny z silnikami >750 ccm. Na „średniaki” (250-500 ccm) przypadło tylko 7,9% nowych rejestracji. Największą popularnością cieszyły się motocykle klas Street (34,4%), Chopper & Cruiser (20,2%) oraz Enduro (14,0%). Sport i Supersport zdobyły łącznie tylko 8,3% sprzedaży.
Nowe motorowery stanowiły 76,4% wszystkich rejestracji. Zarejestrowano ich 16 568, mniej o -15,5% niż w analogicznym okresie 2011 roku. Spadek wśród używanych motorowerów pierwszy raz rejestrowanych w Polsce wyniósł: -22,9% do poziomu 5 108 sztuk.
W przypadku motorowerów największym wzięciem cieszyły się produkty marek Romet Motors (4966; +65,7%), Zipp (2155; -14,4%) i Toros (1756; +25,4%). Najbardziej popularnymi motorowerami z drugiej ręki były Peugeoty (633; +12,0%), Yamahy (508; +13,1%) i Piaggio (489; +3,8%).
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego