Spore opóźnienia i zerwanie kontraktu na ważnej drodze dla warszawiaków
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o zerwaniu umowy z wykonawców drogi ekspresowej S8 na odcinku pomiędzy węzłami Marki i Kobyłka. Przyczyną opóźnienia w realizacji zadania oraz brak działań, które wskazywałyby na poprawę sytuacji.
Na stronie internetowej GDDKiA możemy przeczytać, że po wykorzystaniu wszelkich dostępnych narzędzu mobilizujących wykonawcę, podjęta została decyzja o odstąpieniu od umowy z konsorcjum realizującym drogę ekspresową S8 pomiędzy węzłami Marki i Kobyłka.
Konsorcjum firm, z Salini Polska w roli lidera, mimo wielokrotnych wezwań nie realizowało prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by sprawnie zakończono inwestycję. Wykonawca deklarował, że w kwietniu liczba pracowników fizycznych na budowie wzrośnie do 476 osób, sprzętu do 201 sztuk, a pojazdów transportowych do 215 jednostek. Tymczasem, według monitoringu prowadzonego przez nadzór, w minionym miesiącu przy budowie drogi pracowało 50 osób, 21 jednostek sprzętu i 4 pojazdy do transportu.
Jednym z powodów rozwiązania umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy jest także niedotrzymanie zapisów kontraktu mówiących o regulowaniu płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.
Generalna Dyrekcja rozpoczęła jednocześnie przygotowania do przeprowadzenia inwentaryzacji w terenie oraz opracowania dokumentów na potrzeby przetargu na ukończenie niezrealizowanych prac. Przetarg na kontynuację budowy tego odcinka S8 powinien zostać ogłoszony w ciągu najbliższych miesięcy.
Przypomnijmy, że trasę główną obwodnicy Marek oddano do ruchu 22 grudnia 2017 r. Do ukończenia zostały: węzeł Kobyłka (łącznice, drogi dojazdowe i najazdy na obiekt), węzeł Marki (zjazd z obwodnicy w Markach), węzeł Zielonka (drogi dojazdowe do węzła), najazdy na wiadukt w ciągu ul. Dworkowej, kładka w rejonie ul. Letniskowej, drogi dojazdowe i pasy technologiczne wzdłuż S8, chodniki ścieżki rowerowe, Obwód Utrzymania Drogi, zieleń, prace porządkowe, roboty elektroenergetyczne, teletechniczne oraz sanitarne.
GDDKiA posiada gwarancje bankowe wykonawcy, dzięki czemu Skarb Państwa będzie mógł pozyskać określone środki finansowe dla zaspokojenia ewentualnych, należnych zgodnie z kontraktem i potwierdzonych płatności na rzecz przedsiębiorstw wykonujących prace i usługi na placu budowy. W najbliższych dnia dojdzie do spotkania ze wszystkimi podwykonawcami kontraktu.