Spada liczba ofiar na przejazdach kolejowych
Przejazdy kolejowe to jedne z bardziej niebezpiecznych miejsc, gdzie co jakiś czas dochodzi do tragicznych w skutkach wypadków drogowych. Na szczęście, jak wynika z danych PKP Polskich Linii Kolejowych, liczba zdarzeń drogowych na takich przejazdach w ostatnim czasie znacząco maleje.
W lipcu tego roku doszło do 13 zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, w wyniku których dwie osoby zginęły, a pięć zostało rannych. To o 8 wypadków (40 proc.) mniej niż w lipcu zeszłego roku, kiedy to na przejazdach zginęło aż 12 osób, a 8 kolejnych odniosło obrażenia. Spadek wypadków zauważalny jest zresztą w całym roku. Od stycznia do lipca br. w tego typu miejscach doszło do 103 wypadków, w których ranne zostały 23 osoby a 31 poniosło śmierć. Przed rokiem w analogicznym okresie było 109 zdarzeń, 23 rannych i 40 zabitych.
Jak wynika ze statystyk policyjnych aż 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest następstwem łamania przepisów drogowych przez kierowców - ignorowania znaków drogowych i sygnalizacji przejazdowej, a nawet omijania rogatek.
PKP Polskie Linie Kolejowe w każdy wakacyjny piątek prowadzą akcję "Bezpieczny piątek". Na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych w całym kraju pracownicy PLK, funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei oraz Policji rozdają ulotki i rozmawiają z kierowcami o bezpieczeństwie. Patrolowane są również tory w okolicach tzw. "dzikich przejść".
Przez 5 tygodni akcji przeprowadzono kontrole na 149 przejazdach kolejowo - drogowych i "dzikich przejściach". Rozdano prawie 16 tys. ulotek przestrzegających przed łamaniem prawa. Nie obyło się też bez kar, pouczono 814 kierowców i pieszych, natomiast 72 otrzymało mandaty. Ponadto w trakcie "Bezpiecznych piątków" przeprowadzono 432 kontrole trzeźwości.
Przepisy drogowe dotyczące przejazdów kolejowych
Przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym (art. 28) wprost precyzują zasady pokonywania przejazdów kolejowych.
"Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona."
Ponadto przed przejazdem należy poruszać się z taką prędkością, aby można było zatrzymać się w bezpiecznym miejscu, gdy nadjedzie pojazd szynowy. Natomiast w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierowcy zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
Mandaty za wykroczenia związane z pokonywaniem przejazdów drogowych:
- naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone - 300 zł;
- naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy - 300 zł;
- naruszenie obowiązku usunięcia pojazdu unieruchomionego na przejeździe kolejowym (tramwajowym) lub ostrzegania kierujących pojazdami szynowymi w sytuacji, w której usunięcie pojazdu nie było możliwe - 300 zł;
- omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd kolejowy w sytuacji, w której wymagało to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu - 250 zł;
- wyprzedzanie na przejazdach kolejowych albo tramwajowych i bezpośrednio przed nimi - 300 zł.