Skoda 996 Supersport - ostatni ocalony egzemplarz
Gdy ktoś ocali stary samochód i przywróci mu życie, należą mu się pochwały. Bez znaczenia, czy jest to Ferrari, Ford, Dodge czy Skoda - historia motoryzacji powinna być pielęgnowana.
Przykładem może być Skoda 996 Supersport, która została w pełni odrestaurowana. Nie byłoby w tym nic wielkiego gdyby nie fakt, że był to ostatni istniejący model na świecie. Czeski producent zapewnia, że jego specjaliści pracowali przez ostatnie lata dbając o każdy, najdrobniejszy nawet szczegół. Teraz odwiedzający muzeum marki mogą podziwiać auto, które zostało zaprezentowane w 1950 roku.
Skoda 996 Supersport posiada aluminiowe nadwozie i dwa różne silniki. Początkowo była to wolnossąca jednostka 1.1 o mocy 90 KM, ale w 1952 korzystając z nowych regulacji, silnik został powiększony do 1.2, zastosowano również dwa kompresory, które podniosły moc do 140 KM. Po jakimś czasie stosowano silnik o pojemności 1490 cm3 o mocy 90 KM (bez sprężarek) lub aż 180 KM (z zastosowanymi sprężarkami.
A co o swoim aucie mówi sam producent?
W kolejnych sezonach obydwa egzemplarze 966 Supersport brały udział i notowały sukcesy w wielu imprezach wyścigowych. Po poważnej kontuzji, Miroslav Foušek został zastąpiony za sterami trzeciego egzemplarza przez Jaroslava Netušila. Drugi samochód przez ten czas prowadził legendarny Václav Bobek.
Skoda nieustannie pracowała nad poprawą osiągów swojej wyścigowej broni, w szczególności nad rozwojem silników. Jednostka o pojemności 1089 ccm została zapożyczona z ówczesnego modelu Tudor i w ramach modyfikacji zyskała aluminiową głowicę z komorami spalania typu V, zaprojektowanymi przez wybitnych inżynierów marki – Sajdla i Neugeborena. Wersję doładowaną kompresorem można było łatwo rozpoznać dzięki niżej poprowadzonej linii pokrywy silnika.
Ostatecznych poprawek karoserii dokonano w 1954 roku. Ze względu na kolejne zmiany w przepisach 966 Supersport musiał dostać duże błotniki sztywno połączone z nadwoziem. Tak skonfigurowanym, przetrwałym do dzisiejszych czasów egzemplarzem, ścigał się w roku 1955 Jaroslav Netušil. W następnym roku rozpoczęto prace nad następcami tych pojazdów wyczynowych – nowe bolidy nosiły nazwę Skoda 1100 Special OHC.