Silnik Hyundaia z technologią CVVD. Czym się różni od innych technologii sterowania zaworami?
Choć producenci samochodów przeznaczają obecnie ogromne sumy na rozwój ekologicznych napędów, to jednak twierdzenie, że koniec silników spalinowych jest już bliski, jest chyba mocno przesadzone. Koncerny wciąż bowiem inwestują jednocześnie w unowocześnianie silników spalinowych. Hyundai np. stworzył nową technologię CVVT, której zadaniem jest poprawa wydajności i efektywności silników benzynowych.
Technologia CVVT (Continuously Variable Valve Duration), według danych koreańskiego producenta, pozwoli zwiększyć wydajność silnika o 4%, o 5% zmniejszyć jego zużycie paliwa oraz o 12% zredukować emisję zanieczyszczeń. Może nie są to jakieś oszałamiające wyniki, jednak pokazują, że silniki spalinowe mogą być wciąż jeszcze obiektem optymalizacji.
W obecnie stosowanych układach zmiennych faz rozrządu komputer sterujący pracą jednostki napędowej reguluje czas otwarcia i zamknięcia zaworu na podstawie aktualnych obrotów, obciążenia silnika i stopnia otwarcia przepustnicy. Dotychczasowe technologie nie regulowały jednak długości trwania otwarcia zaworu, ponieważ zamknięcie zaworu było zależne od momentu otwarcia i nie reagowało na różne sytuacje podczas jazdy. Rozwiązanie opracowane przez Hyundaia wprowadza jednak tę technologię w nowym kierunku, regulując długość otwarcia zaworu.
Technologia CVVD pozwala dzięki temu lepiej zarządzać wydajnością w zależności od panujących warunków drogowych. Podczas jazdy np. ze stałą prędkością, gdy nie jest wymagane maksymalne obciążenie silnika, zawór wlotowy otwarty jest od połowy do końca suwu sprężania. Dzięki zmniejszeniu oporu sprężania możliwe jest wówczas uzyskanie mniejszego spalania. Z drugiej strony, gdy obciążenie silnika jest wysokie, np. podczas jazdy z dużą prędkością lub w czasie dynamicznego przyspieszania, zawór dolotowy jest zamknięty na początku suwu sprężania, aby zmaksymalizować ilość powietrza w cylindrze wykorzystywaną do wywołania zapłonu, co przekłada się na uzyskiwane osiągi.
Technologia CVVD zostanie wprowadzona w nowej rodzinie silników Smartstream, a po raz pierwszy zadebiutuje w czterocylindrowym silniku Smartstream G1.6 T-GDi z turbodoładowaniem o pojemności 1,6 litra, który generuje moc 180 KM i maksymalny moment obrotowy 264 Nm. Oprócz technologii sterowania zaworami nowy silnik będzie również zawierał niskociśnieniową recyrkulację gazów spalinowych w celu dalszej redukcji emisji tlenków azotu, a także zintegrowany system zarządzania temperaturą zaprojektowany w celu szybkiego ogrzewania lub chłodzenia silnika do optymalnego zakresu temperatur. Ponadto o 34% zmniejszono tarcie silnika dzięki zastosowaniu ruchomych części o niskim współczynniku tarciu.
Po raz pierwszy nowa jednostka napędowa będzie dostępna w Hyundaiu Sonacie Turbo, który pojawi się w sprzedaży pod koniec bieżącego roku. Silnik z technologią CVVD zadebiutuje następnie w innych modelach marki Hyundai, a także marki Kia, jednak na razie koreański koncern nie zdradza, o jakich modelach jest mowa.