Siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów Mercedes-Benz
Mercedes-Benz prezentuje pierwszą w świecie siedmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów - 7G-TRONIC - dla samochodów osobowych.
<strong>Mercedes-Benz prezentuje pierwszą w świecie siedmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów - 7G-TRONIC - dla samochodów osobowych.</strong>
Od jesieni 2003 roku jako seryjne wyposażenie pięciu modeli samochodów z ośmiocylindrowymi silnikami.<br>
Główne zalety 7G-TRONIC to:<br><ul><li>Oszczędność paliwa nawet o 0,6 litra na 100 kilometrów
<li>Znacznie krótszy czas przyspieszenia początkowego i większe przyspieszenie wtórne</ul>
Stuttgart – pierwsza w świecie, seryjnie produkowana, siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów dla samochodów osobowych sprawia, że w najbliższej przyszłości samochody marki Mercedes-Benz będą jeszcze szybsze i oszczędniejsze w eksploatacji. Ponadto nowa przekładnia zapewnia większy komfort przy zmianie biegów.
Nowa, siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów 7G-TRONIC zastosowana będzie od jesieni 2003 roku jako seryjne wyposażenie modeli E 500, S 430, S 500, CL 500 oraz SL 500, zastępując dotychczasową przekładnię pięciobiegową.
W zależności od modelu samochodu, nowo zaprojektowana przekładnia siedmiobiegowa obniża zużycie paliwa w cyklu NEFZ nawet o 0,6 litra na 100 kilometrów, poprawia przyspieszenie od zera do 100 km/godz. o maksymalnie 0,3 sekundy i umożliwia wyraźne zwiększenie przyspieszenia wtórnego z 60 na 120 km/godz. Jednocześnie przełączanie biegów odbywa się jeszcze bardziej płynnie, a tym samym znacznie bardziej komfortowo aniżeli przy dotychczas stosowanej przekładni.
Tego rodzaju postęp inżynierowie Mercedesa osiągnęli przede wszystkim w wyniku zastosowania siedmiu stopni przełożeń. Dzięki temu automatyczna skrzynia biegów zachowuje tak ważne dla optymalnej zmiany przełożeń małe skoki prędkości obrotowej, dając jednocześnie większy współczynnik kąta nachylenia charakterystyk pomiędzy biegiem najniższym a najwyższym. To rozwiązanie daje nie tylko większą swobodę elektronicznemu sterowaniu pozwalając na korzystniejszy ze względu na zużycie paliwa sposób zmiany biegów z jednoczesnym zapewnieniem szybkości reakcji mechaniki. Dodatkowo zmniejsza się przeciętna prędkość obrotowa silnika – są to zdecydowane zalety zmniejszające zużycie paliwa oraz ograniczające emisję hałasu.
<strong>Szybka zmiana biegów dzięki zasadzie wielokrotnego przełączania wstecznego</strong>
W razie potrzeby szybkiego przełączenia biegów w dół („kick-down”) nie ma już konieczności kolejnego przechodzenia przez wszystkie następujące po sobie biegi. Sterowanie w nowym systemie 7G-TRONIC przeskakuje poszczególne stopnie i na przykład przełącza z siódmego biegu bezpośrednio na piąty, a następnie dalej na trzeci. Dzięki temu, w zależności od sytuacji podczas jazdy, aby przy szybkim przełączeniu biegów w dół („kick-down”) samochód zdecydowanie przyspieszył, potrzebne są zaledwie dwa przełączenia, zamiast dotychczasowych czterech (patrz zdjęcie 1).
Jednocześnie samo przełączanie zyskuje nową jakość. Zmiana biegów odbywa się płynnie, a szczególnie w wyższych biegach jest już prawie niezauważalna.
<strong>Zminimalizowanie poślizgu zmiennika momentu (sprzęgła hydrokinetycznego) już na pierwszym biegu</strong>
Podobnie jak jej poprzedniczka również nowa automatyczna skrzynia siedmiobiegowa charakteryzuje się szybkim sprzężeniem w przekładni hydrodynamicznej. W wielu sytuacjach eliminuje to w znacznym stopniu poślizg między pompą a wirnikiem turbiny dzięki temu, że – kiedy tylko jest to możliwe – wytwarza nieomal sztywne połączenie między silnikiem a wałem napędowym, tym samym skutecznie zapobiegając stratom mocy. W odróżnieniu od dotychczas stosowanych automatycznych przekładni, w których zmiennik momentu może być mostkowany jedynie na wyższych biegach, sprzężenie w nowym rozwiązaniu Mercedesa uaktywnia się już od pierwszego biegu.
Mimo ogromnego postępu technicznego skrzynia biegów 7G-TRONIC jest niewiele większa
i cięższa od dotychczasowej automatycznej skrzyni pięciobiegowej, stosowanej w samochodach osobowych Mercedes-Benz. Przyczynia się do tego przede wszystkim wykonana z lekkiego materiału – magnezu - obudowa przekładni, również światowa premiera, jeśli chodzi o produkcję wielkoseryjną.
<strong>Jedenaście milionów automatycznych przekładni Mercedesa od roku 1959</strong>
7G-TRONIC jest już piątą generacją automatycznych skrzyń biegów marki Mercedes-Benz, stanowiąc tym samym kontynuację wieloletniej tradycji: od 1959 roku koncern ze Stuttgartu wyprodukował już ponad jedenaście milionów automatycznych skrzyń biegów. O ile automatyczna przekładnia w Klasie S wchodzi w skład wyposażenia produkowanego seryjnie, stwierdzić trzeba, iż w Klasie E równo 88 procent wszystkich klientów Mercedesa również zamawia model z przekładnią automatyczną. Jeśli chodzi o Klasę C, udział limuzyn, samochodów w wersji kombi oraz Sportcoupé wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów wynosi około 65 procent, wykazując przy tym rosnącą tendencję.
Nowy siedmiobiegowy automat produkowany jest w siedzibie Mercedesa w Stuttgarcie-Untertürkheim, gdzie koncern DaimlerChrysler wzniósł za kwotę okrągłych czterystu milionów euro nowy kompleks budynków, wyposażonych w najnowocześniejsze urządzenia produkcyjne, dając miejsca pracy blisko 1100 pracownikom.
Dodatkowe informacje oraz komunikaty firmy DaimlerChrysler znajdą Państwo w Internecie pod adresem: <a href="http://www.media.daimlerchrysler.com">www.media.daimlerchrysler.com</a>
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>