Seria 5 na piątkę, Doblo na trójkę
Euro NCAP przetestowało dwa kolejne modele, z dwóch różnych światów. Jak się okazało, całkowicie różny jest też poziom bezpieczeństwa zapewniany przez nie. BMW serii 5 uzyskał bardzo dobry wynik, natomiast Fiat Doblo z trzema gwiazdkami zapewnia tylko przeciętny poziom bezpieczeństwa.
Wprowadzone do sprzedaży pod koniec minionego roku BMW z klasy średniej wyższej premium potwierdziło, że auta z tego segmentu rynkowego oferują bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. "Piątka" zapewnia bardzo dobrą ochronę we wszystkich testowanych kategoriach. To zasługa nowej platformy podwoziowej, nowej konstrukcji nadwozia oraz nowoczesnym systemom bezpieczeństwa.
Przeprowadzone testy wykazały na przykład, że autonomiczny układ hamulcowy jest w stanie wspomóc kierowcę i nawet sprawić, że nie dojdzie do najechania na inny pojazd bądź na pieszego. Na szczególną uwagę zasługuje właśnie ochrona pieszych w BMW, za którą "piątka" uzyskała imponujący wynik 81 proc., głównie dzięki systemowi "Person Warning" oraz aktywnej masce silnika.
Niemal na przeciwległym biegunie w kwestii bezpieczeństwa znajduje się Fiat Doblo. Obecna generacja tego kombivana zadebiutowała na rynku w 2010 r. i jest też oferowana na rynku jako Opel Combo. Przetestowane przez Euro NCAP Doblo to wersja po liftingu z 2015 r., jednak pod względem konstrukcyjnym to auto ma już siedem lat, co było widoczne podczas crash-testów. Ponadto widoczna w tym modelu jest również polityka oszczędności Fiata. Doblo nie posiada żadnego z nowoczesnych systemów bezpieczeństwa (automatyczny układ hamulcowy, ogranicznik prędkości, system ostrzegający przed niezamierzoną zmiana pasa ruchu, aktywna maska silnika), które są obecnie promowane przed Euro NCAP i bez których auto nie ma szans na osiągnięcie dobrego rezultatu. Z trzech głównych części testu zderzeniowego kombivan Fiata najgorzej wypadł pod względem ochrony przewożonych dzieci, zdobywając w tej kategorii zaledwie 46% punktów.