Serena pierwszym Nissanem z funkcją autonomicznej jazdy
We współczesnej motoryzacji można zaobserwować kilka trendów, którym z mniejszą lub większą intensywnością poddaje się większość producentów samochodów. Jednym z nich jest autonomiczna jazda. I właśnie Nissan dołączył do grona firm, które zaprezentowały model wyposażony w taką technologię.
Minivan Nissan Serena nowej generacji, który pojawi się na japońskim rynku już w sierpniu br. będzie pierwszym modelem tego japońskiego koncernu, który został wyposażony w technologię autonomicznej jazdy ProPilot. Nie będzie to jeszcze w pełni autonomiczny pojazd. System ProPilot będzie pozwalał zrelaksować się kierowcy jedynie podczas jazdy autostradami. Po naciśnięciu przycisku na kierownicy przejmie on całkowicie kontrolę i sterowanie układem kierowniczym, hamulcowym oraz przyspieszeniem
Najnowsze rozwiązanie Nissana działa na zasadzie technologii przetwarzania obrazu. System rozpoznaje i odpowiednio szybko interpretuje sytuację na drodze i przewiduje nawet manewry innych użytkowników dróg. Sterowanie przyspieszaniem, hamowaniem i układem kierowniczym odbywa się na podstawie informacji uzyskiwanych z jednoobiektywowej kamery i zaawansowanego oprogramowania do przetwarzania obrazu. ProPilot szybko intepretuje trójwymiarowy obraz obejmujący zarówno pojazdy poprzedzające, jak i poziome oznakowanie na jezdni.
Kierowca może odpowiednio zaprogramować system - ustalić odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu oraz prędkość auta (zazwyczaj w przedziale od 30 do 100 km/h). System, poza zapewnieniem powyższych parametrów jazdy, utrzymuje również samochód pośrodku pasa ruchu, odczytując oznakowanie poziome i dokonując korekty toru jazdy nawet na łukach drogi.
W przypadku zatrzymania się poprzedzającego samochodu, system ProPilot zatrzyma nasze auto. Ponowna jazda będzie możliwa jednak dopiero po wciśnięciu przez kierowcę pedału przyspieszenia.
Kierowca w każdej chwili może dezaktywować system i przejąć dowodzenie samochodem. Częścią interfejsu systemu ProPilot jest specjalny wyświetlacz prezentujący aktualny stan działania tego układu.
System Nissana będzie działał na początku jedynie na japońskich autostradach, ale przedstawiciele koncernu zapewniają, iż prowadzone są prace nad dostosowaniem go do jazdy w różnych warunkach drogowych i do specyfiki różnych rynków. Najprawdopodobniej system autonomicznej jazdy pojawi się w Europie w 2017 r. Pierwszym modelem wyposażonym w taką technologię będzie Qashqai. Planowane jest również wprowadzenie tego systemu w modelach sprzedawanych na rynku amerykańskim i chińskim.
Choć system ProPilot jeszcze nie zadebiutował tak naprawdę na rynku, Nissan już planuje jego rozbudowę o kolejne funkcjonalności. Pojawienia się drugiej generacji systemu można oczekiwać w 2018 r. ProPILOT 2.0 ma umożliwić automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie. Kolejnym etapem będzie ProPILOT 3.0, który powinien pojawić się po kolejnych dwóch lat i ma umożliwiać autonomiczną jazdę w mieście i pokonywanie skrzyżowań.