Sejm za niższą akcyzą na hybrydy. Kto na tym najbardziej skorzysta?
System dopłat do samochodów elektrycznych, ale również napędzanych wodorem czy CNG od początku spotkał się z ostrą krytyką z tego powodu, że całkowicie pomijał dofinansowanie dla aut hybrydowych, które są pierwszym i naturalnym krokiem w kierunku pełnej elektryfikacji. Być może to właśnie dlatego posłowie zdecydowali się obniżyć podatek akcyzowy na samochody z napędem hybrydowym.
Na wczorajszym posiedzeniu Sejmu przyjęty został projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Według nowych przepisów akcyza na hybrydy, w których pojemność silnika spalinowego jest nie większa niż 2 litry, zmniejszy się z obecnych 3,1 do 1,55%. Z kolei dla hybryd z silnikiem konwencjonalnym większym od dwóch litrów, ale mniejszym niż 3,5 litra podatek akcyzowy zmniejszy się z 18,6 do 9,3%.
Według autorów nowelizacji obniżka podatku akcyzowego na samochody hybrydowe pomoże w upowszechnieniu pojazdów niskoemisyjnych i stanowi ważny krok w kierunku przejścia do pojazdów zeroemisyjnych. Ponadto, w związku z dużo większą skalą sprzedaży niż aut z napędem wyłącznie elektrycznym, hybrydy będą pełnić niebagatelną rolę dla poprawy powietrza w Polsce, zwłaszcza poprzez zmniejszanie emisji tlenków azotu i tlenku węgla.
Skala obniżki stawki podatku akcyzowego powinna najbardziej przyczynić się do zwiększenia sprzedaży większych modeli z napędem hybrydowym. W przypadku bowiem najmniejszych na polskim rynku hybryd taka obniżka, o ile nie będą się z nią wiązać żadne inne ruchy cenowe ze strony producenta/importera, powinna oznaczać realny spadek ceny auta w salonie o ok. 1000 zł. Natomiast dla hybryd z większymi silnikami spalinowymi, w tym z segmentu premium, obniżki akcyzy mogą już sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych, co byłoby dość sporą zachętą dla potencjalnych nabywców. Naturalnie dealerzy mogą wcale nie zmieniać cen bądź wprowadzić obniżki w mniejszym zakresie, zachowując w ten sposób cały czy też część zysku z tej nowelizacji dla siebie.
Na polskim rynku zdecydowanym liderem w segmencie samochodów hybrydowych jest Toyota, której sprzedaż zajmuje ok. 80% tego rynku. Jeśli obniżka akcyzy faktycznie zachęci naszych rodaków do sięgania po hybrydy, Toyota z największą flotą modeli z takim napędem może na tym najwięcej skorzystać. Pamiętajmy jednak, że coraz więcej producentów decyduje się na wprowadzanie proekologicznych napędów do swojej oferty i w połączeniu z dodatkowymi zachętami finansowymi ze strony władz oferta rynkowa powinna stawać się coraz bardziej atrakcyjna.
Obecnie znowelizowana ustawa trafiła do Senatu. W zależności od tempa jej przyjęcia oraz złożenia pod nią podpisu prezydenta nowe przepisy zaczną obowiązywać już nawet od początku grudnia albo od początku 2020 r.