SEAT LEON CUPRA R - Urodzony ścigant
Najszybszy i najmocniejszy seryjnie produkowany samochód w historii firmy jest jedną z gwiazd SEAT-a na targach paryskich. Jest nim Leon Cupra R, stworzony wspólnie przez SEAT Sport i Centrum Techniczne SEAT-a w Martorell, napędzany wyjątkowym silnikiem 1.8 20VT o mocy 210 KM (154 kW), który pozwala uzyskać maksymalną prędkość 237 km/h. Od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w ciągu zaledwie 7,2 sekundy.
Najszybszy i najmocniejszy seryjnie produkowany samochód w historii firmy jest jedną z gwiazd SEAT-a na targach paryskich. Jest nim Leon Cupra R, stworzony wspólnie przez SEAT Sport i Centrum Techniczne SEAT-a w Martorell, napędzany wyjątkowym silnikiem 1.8 20VT o mocy 210 KM (154 kW), który pozwala uzyskać maksymalną prędkość 237 km/h. Od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w ciągu zaledwie 7,2 sekundy.
Czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem współpracuje z sześciobiegową skrzynią biegów i napędem na przednie koła. Takie zestawienie silnika i układu przeniesienia napędu zostało zastosowane jedynie przez SEAT-a i dzięki niemu Leon Cupra R jest jednym z najsilniejszych modeli z napędem na przednie koła w swoim segmencie.
Wzrost produkcji
Po upływie zaledwie dwóch lat od chwili wyznaczenia sobie nowego zadania stworzenia szczytowego modelu wśród samochodów szosowych o sportowym charakterze, SEAT Sport wyciąga kolejne atuty. Popyt na pierwszy taki model, Ibiza Cupra R, szybko przekroczył wielkość produkcji limitowanej do 200 egzemplarzy .... zaś Leon Cupra R osiąga jeszcze lepsze rezultaty. Wielkość sprzedaży w pierwszym roku oszacowano na 850 sztuk, lecz do lipca SEAT zebrał już ponad 1.300 zamówień, co oznacza 60-procentowy wzrost. Aby zaspokoić ten wysoki popyt, SEAT zwiększył swoje moce produkcyjne z 40 na 60 egzemplarzy modelu Leon Cupra R tygodniowo.
Od Leona Cupra R do Leona Supercopa
Wykorzystując model SEAT Leon Cupra R jako podstawę, inżynierowie SEAT Sport stworzyli ostatnio wersję Leon Supercopa – jeszcze silniejsze auto, o lepszych osiągach, przeznaczone do udziału w wyścigach. Silnik 1.8 20VT Leona Cupra R został poddany tuningowi, dzięki czemu uzyskano z 250 KM mocy, a jednocześnie samochód odchudzono do 1.030 kg, uzyskując tym samym fantastyczny współczynnik moc / masa, wynoszący 4,12 kg/KM.
Inauguracja serii Leon Supercopa, z udziałem w 12 wyścigach w okresie od maja do listopada 2002 r., jest dotychczas wielkim sukcesem, zarówno jako widowisko sportowe, jak ze względu na olbrzymi doping na każdym wyścigu.
Szczególne wzornictwo i wyposażenie
Leona Cupra R można zidentyfikować natychmiast dzięki szczególnemu wzornictwu zderzaków i spojlerów, szerokim wlotom powietrza i oponach 225/40 na felgach aluminiowych 7.5J x 18 cali. Układ hamowania został wzmocniony i wyposażony w cztery czerwone zaciski Brembo widoczne przez koła. Inne charakterystyczne wyróżniki tej wersji to napis „LEON” pośrodku tylnych drzwi, specjalne logo Cupra R oraz chromowana, owalna końcówka rury wydechowej.
We wnętrzu Leona Cupra R dominuje czerń. Deska rozdzielcza, wykładzina dywanowa, podsufitka, tylna półka, tapicerka siedzeń, pasy bezpieczeństwa, wykończenia drzwi, listwy i klamki wykonane są z czarnego materiału. Nawet konsola środkowa, w które znajdują się regulatory klimatyzacji, ośmiogłośnikowy system stereo z odtwarzaczem CD jest czarna. Z czernią kontrastują jedynie czerwone przeszycia siedzeń i czerwone litery „R” wyhaftowane na tylnych zagłówkach.
Leon Cupra R jest wyposażony standardowo w wygodne, obejmujące ciało fotele sportowe. Tylne siedzenie jest podzielone asymetrycznie i mieści trzech pasażerów. Specjalna opcja obejmuje atrakcyjne fotele Recaro i specjalnie wyprofilowane podwójne tylne siedzenie.
Moc i zwinność
Wysokosprawny silnik 1.8 20VT o mocy 210 KM osiąga moc jednostkową wynoszącą niemal 118 KM z litra, przy niemal stałym momencie obrotowym już od niskich obrotów (szczytowy moment obrotowy 270 Nm uzyskuje się w zakresie 2.100 do 5.000 obr./min.).
Dział rozwojowy SEAT Sport dołożył wiele starań, aby jeszcze bardziej udoskonalić już i tak świetne nadwozie Leona celem uzyskania prawdziwie sportowych osiągów. We współpracy z Centrum Technicznym Martorell opracowano nową koncepcję “zwinnego nadwozia” (Agile Chassis Concept), której jednym z elementów jest system dynamicznego reagowania układu kierowniczego DSR (Dynamic Steering Response).
Koncepcja ta obejmuje zmienioną i obniżoną geometrię zawieszenia z nową ramą pomocniczą z przodu, mocowaną do nadwozia za pomocą specjalnych tulei gumowych. Cieńszy przedni stabilizator jest zamocowany bezpośrednio do amortyzatora ze sprężyną w celu ograniczenia do minimum zakłóceń powodowanych przez pionowe ruchy zawieszenia. Rama pomocnicza zwiększa sztywność skrętną nadwozia pojazdu, co również korzystnie wpływa na zachowanie się Leona Cupra R podczas jazdy.
Zmienione proporcje zestawu sprężyna-amortyzator i zastosowanie łączników gumowych z tyłu poprawiają lekką nadsterowność tylnych kół już funkcjonujące w nadwoziu, zwiększając precyzję i szybkość reakcji na zmiany kierunku.
Szybkość i precyzję reakcji układu kierowniczego zwiększono poprzez zastosowanie „szybszego” mechanizmu zębatkowego wspomagania układu kierowniczego, zaś niskoprofilowe opony 225/40 na felgach aluminiowych 7.5J x 18 cali zapewniają mniejszy znios opony.
Układ hamulcowy Brembo jest wyposażony w zaciski czterocylindrowe (36/40 mm) malowane na czerwono oraz tarcze wentylowane 323 x 28 mm. Układ obejmuje również standardowy system ESP z awaryjnym wspomaganiem hamowania EBA (Emergency Brake Assistance), najnowszej generacji systemem wspomagającym proces hamowania w nagłych sytuacjach, znacznie zwiększającym jego skuteczność.
„Rajdowe” wyposażenie
Leon Cupra R posiada bogate wyposażenie standardowe o niewątpliwie „rajdowym” charakterze. Składa się na nie klimatyzacja, ABS, TCS, ESP i EBA (Emergency Brake Assistance), koło kierownicy pokryte skórą, z regulowaną wysokością i odległością, ośmiogłośnikowy system stereo Aura z odtwarzaczem DC, poduszkami kierowcy i pasażera oraz poduszkami bocznymi.
Dla osób, które chcą nadać jeszcze bardziej osobistego charakteru swojemu samochodowi, Leon Cupra R posiada pakiet dodatkowy, obejmujący fotele sportowe Recaro, sześciopłytowy automatyczny zmieniacz płyt CD w schowku przed fotelem pasażera, dynamiczny system nawigacji, alarm wolumetryczny oraz zestaw montażowy do telefonu komórkowego.
<strong>Źródło: Iberia Motor Company S.A.</strong>