Scenic II najbezpieczniejszym kompaktowym vanem na rynku
Scenic II jest piątym samochodem Renault, który uzyskał maksymalną notę „5 gwiazdek” w testach zderzeniowych Euro Ncap.
<p class="maintext"><strong>Scenic II jest piątym samochodem Renault, który uzyskał maksymalną notę „5 gwiazdek” w testach zderzeniowych Euro Ncap
Wcześniej dokonały tego Laguna, który uzyskał podobny wynik w marcu 2001, Megane II i Vel Satis w listopadzie 2002 i Espace IV w czerwcu 2003.
Dzięki ocenie 34.12 punktów na 37 możliwych* , Scenic II jest dziś najbezpieczniejszym samochodem w segmencie kompaktowych vanów.</strong>
Doskonała ocena przyznana Scenic’owi znalazła potwierdzenie w kolorze przypisanym manekinom** testowanym w różnych konfiguracjach zderzeń, obejmujących 80% rzeczywistych konfiguracji wypadków. Dominujący zielony kolor wskazuje na wysoki poziom zabezpieczenia użytkowników Scenic’a II – żadna z części ciała nie odniosła poważnych obrażeń.
Konstrukcja Scenic’a II idealnie odegrała wyznaczoną rolę w zderzeniu czołowym i bocznym uniemożliwiając wgniecenie podzespołów do kabiny. Euro NCAP odnotowało również niezwykle precyzyjną regulację poszczególnych systemów bezpieczeństwa, w które jest wyposażony ten samochód. Pozwala ona na zapewnienie optymalnego poziomu bezpieczeństwa w znacznie szerszym wachlarzu zderzeń niż te, które są objęte testami Euro NCAP oraz na dostosowanie elementów wyposażenia podnoszących bezpieczeństwo do siły zderzenia. Świadczy to o doświadczeniu Renault w dziedzinie bezpieczeństwa, które stanowi priorytetowy kierunek działań, na który co roku marka przeznacza budżet ok. 100 mln euro i mobilizuje niemal 600 specjalistów.
<strong>Scenic II - Bezpieczeństwo bierne - wymóg doskonałości</strong>
Nowatorska konstrukcja Scenic’a II została tak zaprojektowana, aby zapewnić pochłanianie energii zderzenia i zamienić kabinę w swoistą kapsułę ratunkową, która zabezpieczy użytkowników przed wgnieceniem do środka wszelkich podzespołów mechanicznych. Dzięki zastosowaniu nowych gatunków stali i materiałów, Scenic II posiada bardzo wysoką zdolność pochłaniania i rozpraszania energii wyzwalanej podczas zderzenia. Przód, tył oraz boczne części konstrukcji stanowią niezwykle skuteczne strefy kontrolowanego zgniotu.
Kontrola toru, po którym przesuwają się podzespoły i komponenty znajdujące się w komorze silnika pozwala na maksymalne wzajemne zgniecenie, zabezpieczając przed ich przedostaniem się do kabiny. Kompleksowa kontrola odkształceń pozwala na zmniejszenie tzw. opóźnienia działającego na użytkowników i ograniczenie ryzyka obrażeń, które mogłoby spowodować niekontrolowane przedostanie się podzespołu do wnętrza pojazdu.
Aby zachować poziom bezpieczeństwa uzyskany w Megane II, z uwzględnieniem różnic masy i konstrukcji, konstrukcja Scenic’a II została wzmocniona w trzech strategicznych strefach. Zwiększono wymiary górnej części przedniego słupka, aby zapewnić rozłożenie sił wzdłużnych na progi i boki nadwozia. Zastosowano również system zapobiegający skręcaniu słupka w celu ograniczenia ryzyka wyrwania przednich drzwi podczas zderzenia. Wzmocnienie progu zapewnia zaś maksymalne przeniesienie naprężeń pomiędzy kołem a progiem.
Ta sama strategia wzajemnego zgniatania podzespołów, stref kontrolowanego zgniotu i rozwiązań zapobiegających przedostawaniu się podzespołów do kabiny została zastosowana w odniesieniu do uderzeń w tył pojazdu. Zbiornik paliwa został umieszczony w strefie, która jest mniej narażona na odkształcenia dzięki zwiększeniu wytrzymałości progów i zabezpieczeniu przed zgnieceniem przez elementy znajdujące się pod płytą podłogową.
Aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników podczas zderzenia bocznego, Scenic II został wyposażony w sztywny środkowy słupek ulegający kontrolowanemu złamaniu. System ten zabezpiecza użytkowników dzięki skuteczniejszemu wykorzystaniu paddingów wbudowanych w płaty drzwi i ograniczeniu jego przesunięcia do wnętrza kabiny. Do zabezpieczenia boków przyczynia się również dwukrotnie zwiększona grubość środkowego słupka i poprzeczki dachowej.
Należy również wspomnieć o wzmocnieniu w środkowej części oraz umieszczonych w drzwiach elementach zapobiegających wgniataniu.
<strong>Optymalne zabezpieczenie użytkowników</strong>
Konstruktorzy Renault dążyli do idealnego dostosowania zdolności pochłaniania siły zderzenia przez konstrukcję pojazdu do parametrów wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo. Scenic II jest wyposażony w System Renault Protection trzeciej generacji. Obejmuje on poduszki przednie o dwóch poziomach napełnienia oraz pasy z podwójnymi napinaczami. System ten pozwala na dostosowanie działania poszczególnych elementów podnoszących bezpieczeństwo do siły zderzenia. Przednie miejsca są również wyposażone w ograniczniki napięcia do 400 kg oraz w ogranicznik napięcia biodrowej części pasa, zmniejszający naprężenie do 600 kg, stanowiący oryginalne rozwiązanie oferowane w Scenic’u II i Megane II.
Scenic II dysponuje także dwoma poduszkami bocznymi chroniącymi klatkę piersiową osób siedzących z przodu, wbudowanymi w przednie siedzenia oraz dwie poduszki kurtynowe zapewniające ochronę głów pasażerów siedzących z przodu i z tyłu, niezależnie od tego czy są to dorośli czy dzieci. Tylne miejsca są wyposażone w trzypunktowe pasy, boczne miejsca posiadają ograniczniki napięcia do 600 kg i napinacze. Na bocznych miejscach znajduje się również trzypunktowy system mocowania fotelików dla dzieci Isofix, pozwalający za zainstalowanie fotelika przodem lub tyłem do kierunku jazdy.
<strong>Renault – producent mogący poszczycić się największą ilością gwiazdek Euro NCAP</strong>
Dzięki pięciu samochodom, które uzyskały ocenę "5 gwiazdek" w testach Euro NCAP, Renault dysponuje najbezpieczniejszą gamą pojazdów na rynku samochodowym.<ul><li><strong>Espace IV</strong> - 5 gwiazdek " najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie" (2003)
<li><strong>Vel Satis</strong> - 5 gwiazdek " najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie" (2002)
<li><strong>Laguna II</strong> - 5 gwiazdek " najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie " (2003)
<li><strong>Scenic II</strong> - 5 gwiazdek " najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie " (2003)
<li><strong>Megane II</strong> - 5 gwiazdek " najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie " (2002)
<li><strong>Clio</strong> - 4 gwiazdki (2000)
<li><strong>Twingo</strong> - 3 gwiazdki</ul>
* 15.12 p. na 16 możliwych za zderzenie czołowe, 16 /16 p. za zderzenie boczne, 2 /2 p. za zderzenie ze słupem i 1 dodatkowy punkt za sygnał dźwiękowy przypominający kierowcy o zapięciu pasów.
** Wyniki uzyskane przez samochody są przedstawiane w postaci oceny oraz szczegółowo zaznaczone na schemacie manekina. Poszczególne części ciała są oznaczone w zależności od ryzyka obrażeń podczas różnych konfiguracji zderzeń, stanowiącego odbicie poziomu bezpieczeństwa, za pomocą różnych kolorów: od zielonego (=dobry poziom bezpieczeństwa), przez żółty (=akceptowalny), pomarańczowy (=przeciętny) i brązowy (=niski) do czerwonego (=bardzo niski poziom bezpieczeństwa)
<strong>Źródło: Renault Presse Polska</strong>