Samochody Audi będą wiedziały, kiedy zapali się zielone światło
Audi wprowadza w swoich modelach na europejskim rynku usługę V2I (ang. Vehicle-to-Infrastructure-Service) pod nazwą Traffic Light Information, dzięki której kierowca będzie wiedział np., kiedy na najbliższym skrzyżowaniu zapali się zielone światło. Funkcjonalność ta ma zapewnić większą płynność jazdy, co powinno przełożyć się na niższe zużycie paliwa. Audi to pierwszy na świecie producent stwarzający możliwości komunikacji seryjnie produkowanych modeli z sygnalizacją świetlną w miastach.
Usługa ta zainauguruje już w lipcu, na początku w rodzimym mieście marki Audi, czyli w Ingolstadt. W ramach pilotażowego projektu, Audi skomunikuje z miejską sygnalizacją świetlną dziewięć swoich najnowszych modeli. W kolejnych europejskich miastach usługa ta będzie wdrażana począwszy od przyszłego roku.
Kierowcy Audi, dzięki informacjom wyświetlanym na kokpicie, będą widzieć, z jaką prędkością powinni się poruszać, by dotrzeć do kolejnego skrzyżowania z zapalonym zielonym światłem. Jeśli nie będzie to możliwe w granicach dopuszczalnej prędkości, to specjalny licznik będzie odliczał czas do kolejnej „zielonej fali”. Jazda po mieście stanie się w ten sposób bardziej płynna.
W USA klienci Audi już od dwóch lat korzystają z funkcji „Time-to-Green”. Jeśli kierowca dojeżdża do kolejnej sygnalizacji świetlnej na czerwonym, to specjalny licznik umieszczony w Audi virtual cockpit lub na wyświetlaczu danych na szybie head-up display pokaże czas do ponownego zapalenia się zielonego światła. Usługa obecnie działa na ponad pięciu tysiącach skrzyżowań w USA, w tym w miastach takich jak Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland i Waszyngton. Tylko w stolicy USA z systemem informacji o sygnalizacji świetlnej skomunikowanych jest blisko tysiąc skrzyżowań.
Ponad dwuletnie opóźnienie we wprowadzeniu tej usługi na europejskim rynku wynikało ze znacznie wyższych wymagań, jakie były stawiane przed Audi na Starym Kontynencie. W USA miejskie systemy sygnalizacji są zaplanowane kompleksowo i ujednolicone. W Europie natomiast, infrastruktura uliczna rozwijała się lokalnie i w sposób zdecentralizowany, z zastosowaniem różnych technik komunikacyjnych. Niestety, to zróżnicowanie będzie miało też ogromny wpływ na to, kiedy nowe miasta będą podłączane do wspólnej sieci.
Co ciekawe, od lutego br. na rynku amerykańskim działa kolejne udogodnienie, dodatkowo wspierające efektywną jazdę podczas „zielonej fali”. System GLOSA (z ang. Green Light Optimized Speed Advisory) pokazuje kierowcy idealną prędkość podczas jazdy i przejazdu przez skrzyżowanie, umożliwiającą dotarcie do następnej sygnalizacji świetlnej na zielonym świetle. By móc rozpocząć prace wdrożeniowe w wybranych modelach Audi, „Time-to-Green“ GLOSA zostaną początkowo aktywowane wyłącznie w mieście Ingolstadt. Prace obejmą wszystkie modele e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q8 z rocznika modelowego 2020. Aby móc skorzystać z nowych funkcjonalności, niezbędne będzie posiadanie pakietu „Audi connect Navigation & Infotainment” oraz funkcji opcjonalnego rozpoznawania znaków drogowych za pomocą kamery.
W przyszłości modele Audi będą oferować inne funkcje o podobnym charakterze. Można sobie np. wyobrazić, że modele z rodziny e-tron będą efektywnie wykorzystywać energię hamowania w celu naładowania akumulatorów podczas dojazdu do czerwonych świateł. W połączeniu z adaptacyjnym tempomatem samochody mogłyby też hamować automatycznie na czerwonych światłach.
Teoretycznie możliwe jest także działanie systemu V2I w drugą stronę, tj. od samochodu do sygnalizacji świetlnej. Jeśli samochód będzie stał na czerwonym świetle, a na drodze z zielonym światłem nie będzie żadnych pojazdów, sygnalizacja świetlna mogłaby wówczas szybciej zareagować. Z całą pewnością systemy V2I będą ważnym elementem rozwoju autonomicznej jazdy.