Sąd UE unieważnił zbyt wysokie limity emisji tlenków azotu
Sąd Unii Europejskiej uwzględnił w czwartek w swoim wyroku skargę władz miast Paryża, Brukseli i Madrytu na zmianę przepisów unijnych w sprawie emisji tlenków azotu z samochodów osobowych i dostawczych i częściowo uchylił rozporządzenie Komisji Europejskiej.
W rozporządzeniu Komisji Europejskiej (2016/646) określone zostały limity emisji tlenków azotu, których nie należy przekraczać podczas nowych badań w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE), którym producenci zobowiązani są poddać samochody osobowe oraz lekkie pojazdy użytkowe. Badania RDE są odpowiedzią na stwierdzenie, że badania laboratoryjne nie odzwierciedlają rzeczywistego poziomu emisji zanieczyszczeń w warunkach rzeczywistej jazdy i mają zapobiec ewentualnemu stosowaniu tzw. fałszującego oprogramowania. Komisja ustaliła te limity na podstawie limitów określonych dla normy Euro 6, stosując do nich współczynniki korygujące, które według niej miały uwzględnić niepewność statystyczną i techniczną. Przykładowo, w przypadku limitu określonego w normie Euro 6 na 80 mg/km, dla badań RDE limit określono na 168 mg/km w okresie przejściowym, a następnie na 120 mg/km.
Władze Paryża, Brukseli i Madrytu zakwestionowały jednak te limity i wniosły skargę o stwierdzenie nieważności do Sądu Unii Europejskiej. Uważają one, że Komisja nie mogła przyjąć wspomnianych wartości emisji tlenków azotu, gdyż są one mniej rygorystyczne niż limity określone w obowiązującej normie Euro 6.
W ogłoszonym wczoraj wyroku sąd stwierdził, że zmiana regulacyjna Komisji Europejskiej z 2016 r., podnosząca limity emisji NOx dla samochodów osobowych i dostawczych, wykraczała poza uprawnienia wykonawcze UE i w ten sposób łamała prawo unijne. Sąd stwierdził, że Komisja nie była uprawniona do wprowadzenia zmiany tych limitów dla badań RDE poprzez zastosowanie współczynników korygujących. Sąd orzekł ponadto, że nawet gdyby należało przyznać, że ograniczenia techniczne mogą uzasadniać określone dostosowanie, z odchyleniem takim jak wynikające z zaskarżonego rozporządzenia, nie jest możliwe ustalenie, czy norma Euro 6 jest przestrzegana podczas tych badań.
Sąd podkreślił również w wyroku, że wspomniane trzy miasta w ramach swoich kompetencji w dziedzinie ochrony środowiska i zdrowia przyjęły już środki ograniczające ruch samochodowy celem zwalczania zanieczyszczenia występującego na ich obszarach. Gdyby pozostawić limity emisji NOx określone przez Komisję dla badań RDE, miasta te nie mogłyby wprowadzić zakazu ruchu drogowego opartego na poziomie emisji zanieczyszczeń, gdyby pojazdy przeszły pozytywnie badania homologacyjne.
Sąd unieważnił jedynie część przepisów rozporządzenia w części dotyczącej limitów emisji tlenków azotu. Pozostałe przepisy rozporządzenia, które określają warunki testów RDE, są zgodne z przepisami unijnymi.
Aby jednak nie narażać interesów konsumentów i producentów pojazdów, zakwestionowane przepisy będą jednak ważne przez rok.