Saab powrócił jako NEVS 9-3 EV
Wydaje się, że wreszcie dobiegła końca saga związana z powrotem do motoryzacyjnego życia szwedzkiej marki Saab. W chińskiej miejscowości Tianjin ruszyła produkcja nowego modelu w nowo wybudowanej fabryce. Auto będzie miało napęd elektryczy i... nie będzie Saabem, gdyż będzie oferowane pod marką NEVS.
NEVS, czyli National Electric Vehicle Sweden, to szwedzko-chiński koncern, który w 2012 r. nabył aktywa firmy Saab, po tym jak szwedzka marki była bliska bankructwa. Już w 2013 r. ruszyła nawet seryjna produkcja drugiej generacji modelu 9-3 po liftingu, ale utrzymujące się kłopoty finansowe sprawiły, że nie udało się jej kontynuować. Problemy te, nie pierwsze zresztą, sprawiły, że koncern zbrojeniowy Saab AB, posiadający prawa do nazwy i logo, wycofał tę zgodę.
Firma NEVS nie zrezygnowała jednak i zapowiedziała, że w 2017 r. pojawi się na rynku nowa generacja modelu, który będzie następcą Saaba 9-3, choć już pod zmienioną nazwą. Słowa dotrzymała, gdyż przed kilkoma dniami miała miejsce oficjalna premiera nowego modelu, który otrzymał nazwę NEVS 9-3 EV.
Dużą zasługę w tym nieustępliwym dążeniu do wprowadzeniu modelu na rynek miały liczne zamówienia, jakie spłynęły z chińskiego rynku, na łączną kwotę blisko 12 miliardów dolarów. Największym klientem ma zostać chińska firma leasingowa Panda New Energy, która zamówiła 150 tys. nowych modeli.
Niestety, nie wiemy zbyt wiele na temat samego modelu poza tym, że posiada napęd elektryczny i jest w stanie pokonać na jednym ładowaniu ok. 300 km, a jego maksymalna prędkość wynosi 140 km/h. W pierwszej fazie ma powstać 50 tys. egzemplarzy tego modelu, a w kolejnej 220 tys.
Szwedzko-chińska firma wspomina już o dwóch kolejnych modelach w swojej gamie, choć bez bliższych szczegółów. Mają one powstać we współpracy z firmą DiDi Chuxing, który jest chińskim odpowiednikiem Ubera. Do 2020 r. firma ta zamierza mieć w swojej ofercie milion elektrycznych samochodów, z czego większość mają stanowić modele koncernu NEVS.
Jak widać obecne działania spadkobiercy marki Saab obejmują wyłącznie chiński rynek, ale jest też szansa na powrót na Stary Kontynent. W okolicach roku 2020 NEVS planuje wypuścić próbną partię modeli w Szwecji. Od tego, jak zostaną te auta przyjęte, będzie zależał dalszy los następcy Saaba 9-3 na europejskim rynku.