S17 z Warszawy do Lublina coraz dłuższa
Dziś udostępniony do ruchu zostanie kolejny odcinek drogi ekspresowej S17, dzięki któremu kierowcy szybciej ominą Ryki. Tym samym do dyspozycji będzie już blisko 140 km dwujezdniowej trasy od początku obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Piask na trasie Warszawa-Lublin.
To już czwarty odcinek S17 w tym roku
Przed wakacjami kierowcy skorzystali z 13-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód. 4 lipca oddano do ruchu kolejne 30 km, czyli dwa odcinki od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc i dalej do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego (o łącznej długości 25,2 km) wraz z 5-kilometrowym fragmentem kolejnego odcinka do węzła Ryki Północ, gdzie kierowcy zjeżdżali na stary przebieg DK17. Teraz, oddając do ruchu brakujące 15 km pomiędzy węzłami Ryki Północ i Skrudki wszystkie odcinki zostały połączone w całość.
Tymczasowa organizacja ruchu
Na nowym odcinku S17 obowiązywać będzie tymczasowa organizacja ruchu z ograniczeniem prędkości do 100 km/h. Tym samym wykonawca, firma PORR, będzie mógł rozpocząć prace na dotychczasowym przebiegu DK17 i dokończyć budowę przepustów powiązanych z S17. Na skrzyżowaniu z DK48 w Moszczance powstanie rondo, a nawierzchnia starej DK17 na dojeździe do Ryk zostanie wyremontowana.
Dopiero zrealizowanie tych wszystkich prac zakończy całą inwestycję oraz pozwoli uzyskać końcowe pozwolenie na użytkowanie. Wtedy też zniknie ograniczenie prędkości na fragmencie S17 omijającym Ryki. W efekcie, blisko 140-kilometrową trasę od początku obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Piask, kierowcy pojazdów osobowych będą mogli przejechać zgodnie z przepisami w około 70 minut.
Betonowa S17
Nawierzchnia trasy głównej na oddawanych w tym roku odcinkach S17 wykonana jest z betonu cementowego, a jedynie w obrębie obiektów inżynierskich oraz na drogach lokalnych zastosowano nawierzchnię bitumiczną. W ramach budowy odcinka od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do węzła Skrudki powstały m.in. trzy węzły (Ryki Północ, Ryki Południe i Skrudki), blisko 30 obiektów inżynierskich w tym most na rzece Wieprz o długości blisko 200 m.
Prace budowlane na odcinku S17 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do węzła Skrudki kosztowały ponad 651 mln zł. Łączna wartość inwestycji obejmująca również prace projektowe, badania archeologiczne, odszkodowania za przejęte nieruchomości oraz wynagrodzenie dla nadzoru to blisko 760 ml zł.