Rząd przyjął zmiany w systemie CEPiK 2.0
Na wczorajszym posiedzeniu Rady Ministrów przyjęta została nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym, która zakłada wprowadzenie w życie od 30 października br. przepisów dotyczących systemu CEPiK 2.0 w zakresie odnoszącym się do centralnej ewidencji pojazdów.
Przyjęte przepisy są efektem działań naprawczych, podjętych wobec sytemu CEPiK 2.0, których jednym z elementów jest etapowe uruchomianie jego zmodernizowanej wersji. Poprzednia nowelizacja przepisów zakładała, że zmodernizowany system CEPiK 2.0 zostanie całościowo uruchomiony 4 czerwca 2018 r. CEPiK jest jednym z najczęściej używanych przez obywateli systemów informatycznych, służących przede wszystkim kierowcom i poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wśród przyjętych właśnie propozycji pojawił się pomysł, że za badanie techniczne dopuszczające pojazd do ruchu trzeba będzie zapłacić przed jego przeprowadzeniem. Jedynym odstępstwem od tej zasady jest rozliczenie na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. To ukłon w stronę przedsiębiorców, którzy zarządzają flotami samochodów.
Doprecyzowano i zwiększono także zakres danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Będą trafiać tam informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, w tym jego zajęciu przez organ egzekucyjny czy zabezpieczeniu majątkowym. Informacje takie są istotne dla potencjalnych nabywców pojazdów, którzy mogą się z nich dowiedzieć o ograniczonym prawie właściciela do dysponowania własnym autem.
Obok zakładów ubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie zobowiązany do przekazywania CEP informacji o szkodach istotnych, do jakich doszło w aucie podczas wypadku – w przypadku pojazdów nieubezpieczonych. Szkody istotne będą wpisywane do CEP od 4 czerwca 2018 r. Jednocześnie od 30 października 2017 r. Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu będą udostępniane dane zgromadzone w Centralnej Ewidencji Kierowców w zakresie niezbędnym do realizacji przez niego zadań ustawowych (szczegółowy zakres danych zostanie uregulowany w odrębnym rozporządzeniu). Według projektodawców zmiana ta pozwoli skuteczniej zwalczać przestępczość ubezpieczeniową, a także efektywniej wykrywać nieubezpieczone pojazdy.
Wśród nowych regulacji przewidziano także możliwość zatrzymywania przez Straż Graniczną dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie auta. Rozwiązanie to pozwoli SG na szybszą realizację czynności służbowych – bez konieczności angażowania przedstawicieli innych służb. Obecnie funkcjonariuszom SG przysługują niemal wszystkie uprawnienia policji z obszaru kontroli ruchu drogowego, z wyjątkiem prawa do zatrzymywania dokumentów.
Nowelizacja przepisów zakłada także poprawę jakości i poprawności danych przyjmowanych do CEP. Zostaną wyeliminowane takie nieprawidłowości jak m.in.: nieaktualne informacje o statusie dokumentu (np. czy prawo jazdy zostało zatrzymane/zwrócone), brak informacji o umowie OC, czy brak kompletnych informacji o pojeździe (np. o jego wyrejestrowaniu lub zbyciu/nabyciu). Ujednolicone zostaną przy okazji zasady wprowadzania danych do CEP w drodze teletransmisji przez podmioty do tego zobowiązane.
Projekt przywraca również obowiązek przekazywania przez producentów i importerów pojazdów danych dotyczących homologacji do elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów, który poprawi jakość danych zgromadzonych w tym katalogu (zacznie obowiązywać po 12 miesiącach od daty wejścia znowelizowanych przepisów w życie).
Po wejściu w życie nowych przepisów znikną bariery w udostępnianiu części danych na portalu publiczne.gov.pl i w dalszym ich wykorzystywaniu przez zainteresowane osoby. Dzięki temu firmy, na podstawie udostępnionych danych, będą mogły stworzyć nowe produkty lub proponować inteligentne usługi biznesowe (chodzi o przedsiębiorców działających na rynku motoryzacyjnym, ubezpieczeniowym i ochrony środowiska). W 2017 i 2018 r. uruchomione zostaną także kolejne usługi dla obywateli, w tym np. usługa "Mój pojazd", która powinna zacząć działań z końcem 2017 r.
W efekcie wprowadzonych zmian zwiększyć ma się bezpieczeństwo obrotu samochodami na rynku wtórnym poprzez poszerzenie zakresu danych, jakie będą o nich ogólnodostępne.