Ruszyła sprzedaż Volvo XC40. Jak plasuje się cenowo na tle konkurencji?
W tym tygodniu ruszyła oficjalna sprzedaż Volvo XC40 na polskim rynku. Tym samym ten najmnieszy szwedzki SUV w gamie modelowej Volvo dołączył do swoich dwóch większych i bardziej renomowanych braci z rodziny XC. Czy ma on szansę w starciu z niemieckimi kompaktowymi SUV-ami segmentu premium? Postanowiliśmy sprawdzić, jak kształtują się ceny największych na rynku konkurentów.
Volvo do segmentu SUV-ów wkroczyło w 2002 r. ze swoim flagowym modelem XC90, który do dzisiaj (naturalnie już w zmienionej generacji) cieszy się sporą popularnością. Po sześciu latach do oferty dołączył nieco mniejszy XC60, który powtórzył sukces swojego większego brata. Po kolejnych dziewięciu latach oferta SUV-ów Volvo poszerzyła się o kolejnego, najmniejszego przedstawiciela. Czy Volvo XC40 powtórzy sukces większy modeli? Przekonamy się o tym już za kilka, kilkanaście miesięcy. Na razie zobaczmy, czym będzie starało się kusić potencjalnych nabywców.
W pierwszych miesiącach sprzedaży Volvo XC40 będzie oferowane wyłącznie w dwóch, najmocniejszych wersjach silnikowych. Silnik benzynowy T5 rozwija moc 247 KM i współpracuje z 8-stopniową przekładnią automatyczną. Jego ceny zaczynają się od 185 400 zł. Z kolei jedyny dostępny na starcie diesel do jednostka D4 o mocy 190 KM, kosztująca od 180 950 zł (w kwietniu dołączy do oferty bazowa wersja w cenie 170 950 zł). Oba warianty będą dostępne wyłącznie w odmianie z napędem na wszystkie koła.
W kwietniu przyszłego roku gama Volvo XC40 powiększy się o kolejne wersje silnikowe, a także o odmiany z napędem na przednie koła. Bazowym silnikiem będzie benzynowe T3 o pojemności 1,5 litra (to jedyny nie dwulitrowy silnik w stawce) i mocy 150 KM, do wyboru będzie jeszcze wersja T4 o mocy 190 KM. Z kolei w ofercie silników wysokoprężnych pojawi się wariant D3, który będzie rozwijał moc 150 KM. W kwietniu też do oferty dołączy bazowa wersja wyposażeniowa XC40 oraz Inscription. Obecnie można zamawiać wyłącznie warianty Momentum oraz R Design.
Ceny Volvo XC40 (kolejno wersje XC40/Momentum/Inscription/R Design)
T3 FWD 1.5/150KM 6MT 127 200 / 137 300 / 150 700 / 150v700
T4 FWD 2.0/190KM 6AT 151 400 / 161 400 / 174 900 / 174 900
T4 AWD 2.0/190KM 6AT 160 400 / 170 400 / 183 900 / 183 900
T5 AWD 2.0/247KM 6AT - / 185 400 / 198 900 / 198 900
D3 FWD 2.0/150KM 6MT 143 200 / 153 200 / 166 700 / 166 700
D3 FWD 2.0/150KM 6AT 151 900 / 161 900 / 175 400 / 175 400
D3 AWD 2.0/150KM 6MT 152 200 / 162 200 / 175 700 / 175 700
D3 AWD 2.0/150KM 6AT 160 900 / 170 900 / 184 400 / 184 400
D5 AWD 2.0/190KM 6AT 170 950 / 180 950 / 194 450 / 194 450
Jak na tle tego cennika wypadają bezpośredni konkurenci Volvo XC40? Sprawdziliśmy to na przykładzie trzech niemieckich modeli: Audi Q3, BMW X1 oraz Mercedesa GLA.
Audi Q3
Ceny kompaktowego SUV-a z Ingolstadt startują od 120 800 zł, jednak podstawowy wariant z 1,4-litrowym silnikiem TFSI rozwija zaledwie 125 KM, porównywalny pod względem mocy wariant (1.4 TFSI 150 KM) jest już o 500 zł droższy (127 700 zł). Nieco drożej wypada również średni w ofercie benzyniak (2.0 TFSI 180 KM), który kosztuje od 157 900 zł. Wersja 220-konna to z kolei wydatek 181 300 zł. Gama diesli rozpoczyna się od 140 900 zł za dwulitrowy silnik o mocy 150 KM, a za mocniejszą odmianę (184 KM) z napędem quattro zapłacimy co najmniej 157 700 zł. Jak widać w tych pozycjach oferta Audi jest nieco korzystniejsza cenowo. Trzeba jednak nadmienić, że Audi Q3 obecne jest na rynku już od sześciu lat, co również może mieć przełożenie na podejmowane decyzje zakupowe.kupowe.
BMW X1
Najmniejszy bawarski SUV startuje w cennikach od kwoty 132 900 zł (a więc wyższej i od XC40, i od Q3, i od GLA) za wersję z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 140 KM. Mocniejszy wariant benzynowy (2.0/192 KM) to wydatek minimum 158 200 zł, a za odmianę z napędem xDrive - 166 600 zł. Ofertę diesli rozpoczyna 3-cylindrowy silnik 1.5 o mocy 116 KM, którego wyceniono na 141 900 zł. 150-konna wersja dwulitrowego diesla kosztuje od 149 100 zł (157 400 zł za odmianę xDrive), zaś 190-konna od 168 100 zł (176 400 zł).
Mercedes GLA
I na koniec powiększona odmiana Klasy A, czyli Mercedes GLA. Bazowy wariant (GLA 180) o mocy 122 KM kosztuje 124 300 zł. Za wersję GLA 200 o mocy 156 KM zapłacimy 128 000 zł, zaś za GLA 220 184 KM z napędem 4Matic 152 600 zł. Kolejną pozycję w cenniku zajmuje wariant GLA 250 o mocy 211 KM, który kosztuje 146 100 zł i 163 500 zł za wersję 4Matic. Mercedes ma w ofercie jeszcze perełkę w postaci wariantu AMG 45 4Matic o mocy 381 KM, którego ceny startują od 252 600 zł. 134 600 zł kosztuje najtańszy diesel o mocy zaledwie 109 KM i napędem na jedną oś. Za wariant ze stadem koni mechanicznych liczących 136 sztuk trzeba zapłacić 150 400 zł, a za odmianę 4Matic 168 800 zł. Najmocniejszy diesel (177 KM) to wydatek minimum odpowiednio 169 900 lub 179 600 zł.
Powyższe ceny mogą, lecz nie muszą zdecydować, która opcja jest najciekawsza. Duże znaczenie mają bowiem jeszcze inne elementy. Przede wszystkim oferowane w tej cenie wyposażenie. Dokładna analiza i jednoznaczne określenie zwycięzcy jest jednak mało możliwe ze względu na bardzo długą listę wyposażenia i trudność ze zdefiniowaniem, czy ważniejszy jest np. system stabilizujący przechyły nadwozia, czy też większy o rozmiar ekran dotykowy układu multimedialnego.
No i pozostaje jeszcze czynnik niemierzalny, czyli logo na masce/grillu danego modelu. Tu nawet nie próbujemy podjąć się takiego wyboru...