Ruszył przetarg na następcę systemu viaToll
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła postępowanie na wybór wykonawcy nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat, który ma zacząć działać od 3 listopada 2018 r. Operatora nowego e-myta powinniśmy poznać przed końcem przyszłego roku.
Postępowanie, w wyniku którego poznamy przyszłego operatora elektronicznego systemu poboru opłat, jest realizowane w modelu dwuetapowym, w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego.
Po publikacji ogłoszenia przez GDDKiA rozpoczął się pierwszy etap postępowania przetargowego, w wyniku którego zostaną wyłonieni wykonawcy spełniający postawione przez Generalną Dyrekcję warunki podmiotowe. II etap postępowania prowadzony będzie już w formie dialogu, do którego zostaną zaproszeni wykonawcy, którzy pomyślnie przebrną I etap. I dopiero po jego zakończeniu zostanie wykonawcom przekazana finalna Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia wraz z zaproszeniem do złożenia ofert.
Najważniejszym etapem przedmiotowego postępowania ma być formuła dialogu z dopuszczonymi do tego etapu wykonawcami, którzy będą mogli w przedstawić swoje propozycje rozwiązań w temacie będącym przedmiotem zamówienia. Celem dialogu konkurencyjnego będzie wypracowanie optymalnych i najbardziej efektywnych technicznie i ekonomicznie rozwiązań dla przyszłego systemu poboru opłat, które zostaną następnie wykorzystane do finalnego określenia kształtu i sposobu funkcjonowania systemu.
Umowa z wybranym wykonawcą będzie zakładała świadczenie usług przez 6 lat, tj. od 3 listopada 2018 r. do 2 listopada 2024 r. GDDKiA będzie chciało podpisać umowę do końca 2017 r., aby zagwarantować wykonawcy odpowiedni czas na testy i płynne wprowadzenie systemu przed rozpoczęciem realizacji umowy.
Od lipca 2011 r. na polskich drogach funkcjonuje elektroniczny system poboru opłat viaToll, którego operatorem jest austriacka firma Kapsch. Wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz autobusy, które poruszają się po wybranych drogach, są zobowiązane do uiszczania opłat w ramach tego systemu.