Ruszył plebiscyt Car of the Year Polska. Ponad 50 kandydatów do tytułu
Wzorem najbardziej prestiżowych plebiscytów, w których wyłaniane są samochody roku, również w naszym kraju zorganizowany został konkurs Car of the Year Polska. Zwycięzcę pierwszej edycji plebiscytu i zdobywcę tytułu Samochodu Roku 2020 poznamy już na początku grudnia. Wśród jurorów jest i nasz człowiek.
Organizatorem polskiej edycji konkursu o tytuł Car of the Year jest specjalnie powołana do tego celu Fundacja Car of the Year Polska, która została założona przez doświadczonych dziennikarzy. Idea konkursu spotkała się z aprobatą i poparciem takich instytucji jak PZPM, AKDP, ITS, PIMOT i Automobilklub Polski.
Grono jurorów składa się obecnie z 21 dziennikarzy motoryzacyjnych, wśród których znajdziemy przedstawicieli zarówno mediów internetowych, jak i bardziej tradycyjnych, czyli papierowych, radiowych oraz telewizyjnych. Liczny i różnorodny skład jury ma zagwarantować jak najbardziej demokratyczny i obiektywny wybór. W tym gronie znalazł się również Zachar i jesteśmy ciekawi, czy wyniki jego "testu dwumetrowca" znajdą przełożenie w końcowych rezultatach plebiscytu.
W pierwszej edycji konkursu wyjątkowo mogły wystartować te modele, które weszły na rynek po 1 września 2018 r. Od przyszłego roku tą datą graniczną będzie 1 listopada poprzedniego roku, zaś za moment wprowadzenia samochodu na rynek uznaje się publikację cennika, który umożliwia jego zamówienie.
Podczas pierwszej tury głosowania każdy juror będzie nominował pięć, jego zdaniem, najlepszych modeli. Finałowa piątka będzie ogłaszana każdego roku na początku listopada. Po czym odbędzie się kolejna faza testów oraz głosowanie finałowe (każdy juror będzie miał do rozdysponowania 20 punktów, przy czym na jeden model będzie mógł postawić maksymalnie 10 punktów) i na początku grudnia ogłaszani będą zdobywcy tytułu Car of the Year Polska.
Przy ocenie samochodów pod uwagę brane są następujące kryteria: poziom zaawansowania technologicznego, funkcjonalność, ergonomia, właściwości jezdne, stosunek ceny do wartości, design, teoretyczny poziom bezpieczeństwa, jakość wykonania oraz innowacje, za które chcemy i jesteśmy w stanie zapłacić.
Do tegorocznej edycji konkursu przystąpiła na razie ponad 50 aut. Największą liczbę modeli (4) zgłosiły Audi, BMW, po trzy zaś Hyundai, Mercedes i Toyota. W sumie o końcowy triumf będzie rywalizować 29 marek samochodowych.
Wstępna lista modeli do tytułu Car of the Year Polska 2020
Alpine A110
Audi A1 Sportback
Audi e-tron
Audi Q3
Audi Q8
BMW seria 1
BMW seria 3
BMW seria 7
BMW Z4
Citroen Berlingo/Peugeot Rifter/Opel Combo
Citroen C5 Aircross
Cupra Ateca
DS3 Crossback
Fiat 500 X
Ford Ecosport
Ford Focus
Honda CR-V
Hyundai Elantra
Hyundai Kona EV
Hyundai Santa Fe
Jaguar I-Pace
Jeep Cherokee
Jeep Wrangler
Kia Proceed
Kia XCeed
Land Rover/Range Rover Evoque
Lexus UX
Mazda CX-30
Mazda 3
Mercedes B-klasa
Mercedes EQC
Mercedes GLE
Mitsubishi ASX
Opel Corsa
Peugeot 208
Peugeot 508
Porsche 911
Porsche Cayenne Coupe
Renault Clio
Renault Kadjar
Seat Tarraco
Skoda Kamiq
Skoda Scala
Ssangyong Korando
Suzuki Jimny
Toyota Camry
Toyota Corolla
Toyota RAV4
Volkswagen Golf
Volkswagen T-Cross
Volvo S60