Rusza budowa kolejnego etapu zakopianki
W dniu dzisiejszym odbyło się symboliczne rozpoczęcie budowy ponad 7-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S7, na odcinku od Lubienia do Naprawy, który stanowi jeden z trzech fragmentów przyszłej ekspresowej zakopianki z Lubienia do Rabki Zdrój.
Pierwszą łopatę na budowie nowej drogi wbił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Umowa na budowę liczącego 7,6 km odcinka, o wartości 521,5 mln zł, została podpisana 29 czerwca 2016 r. Droga ma być gotowa w przeciągu 22 miesięcy od dnia podpisania umowy, nie licząc okresów zimowych, a więc mniej więcej w październiku 2018 r. Wykonawcą jest polsko - ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy oraz Korporacja Altis-Holding z Kijowa.
Umowa obejmuje, poza wybudowaniem samej drogi o standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej, również dwa MOP-y (Lubień i Krzeczów), 10 obiektów inżynierskich oraz 6 małych mostków na potoku Krzywańskim.
Odcinek zakopianki łączący Lubień i Naprawę stanowi jeden z trzech fragmentów nowej drogi S7, o łącznej długości 16,7 km, która docelowo będzie biegła do Rabki Zdrój. Koszt całego odcinka wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł. Na całej trasie powstanie aż 38 obiektów inżynierskich, w tym najtrudniejszy i najbardziej kosztowny dwukomorowy tunel o długości nieco ponad 2 km, który będzie stanowił 12,3 proc. całej trasy.
Na pozostałych dwóch odcinkach trwają jak na razie prace przygotowawcze. Odcinek S7 Naprawa - Skomielna Biała wybuduje włoska firma Astaldi i to właśnie na tym odcinku powstanie wspomniany tunel. Z kolei trzeci z fragmentów, Skomielna Biała - Rabka Zabornia, na którym zakończono już prace rozbiórkowe i obecnie wykonywane są drogi dojazdowe i technologiczne, zostanie wybudowany przez inną włoską firmę (Salini). Umowa na ten odcinek S7 obejmuje również fragment drogi krajowej nr 47 klasy GP do Chabówki.