Rusza budowa dróg. Jakie plany na ten rok?
Wprawdzie dość łagodna zima pozwoliła na prowadzenie prac budowlanych, jednak oficjalnie dopiero w miniony piątek zakończyła się przerwa zimowa na naszych drogach i zgodnie z podpisanymi kontraktami powinny ruszyć prace na 113 prowadzonych inwestycjach drogowych. Jeśli nie będzie większych opóźnień, wówczas do końca bieżącego roku kierowcy otrzymają blisko 490 km nowych dróg.
Jak informuje GDDKiA w realizacji jest obecnie 113 zadań o łącznej długości blisko 1426 km. W trakcie przetargu natomiast znajduje się kolejnych jedenaście zadań o długości blisko 120 km. Zgodnie z przyjętymi harmonogramami prac budowlanych w tym roku przejezdnych będzie blisko 490 km nowych dróg.
Autostrada A1
Coraz bliżej domknięcia autostradowego połączenia północy z południem kraju w ciągu autostrady A1. W tym roku planowane do oddania są cztery odcinki A1 na Śląsku o łącznej długości ok. 57 km od węzła Rząsawa (Częstochowa Północ) do Pyrzowic. Obecnie jednak najbardziej zaawansowano są trzy z nich o długości 36,6 km od węzła Blachowni (Częstochowa Blachownia) do Pyrzowic. Ważą się natomiast losy odcinka F o długości 21,3 km. Prowadzone są negocjacje z wykonawcą, aby ukończyć prace w bieżącym roku, przynajmniej na poziomie pozwalającym udostępnić trasę kierowcom.
Do całkowite zakończenia prac na autostradzie A1 potrzebna jest jednak finalizacja odcinków na ternie woj. śląskiego i łódzkiego. Poszczególne odcinki: „A” węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe o dł. 15,9 km, „C” Kamieńsk - Radomsko o dł. 16,7 km i „D” Radomsko - granica województwa śląskiego o dł. 7 km oraz odcinek E gr. woj. łódzkiego - węzeł Rząsawa (bez węzła) o długości 16,9 zaplanowano do oddania nie później niż w 2022 r.
Droga ekspresowa S6
W województwie zachodniopomorskim między Szczecinem a Koszalinem budowana jest droga ekspresowa S6. Roboty trwają na 6 odcinkach o łącznej długości 120 km i fragmencie obwodnicy Koszalina i Sianowa. Zaawansowanie robót na niektórych odcinkach przekracza już 90% i w najbliższych miesiącach będą głównie wykonywane nawierzchnie i roboty wykończeniowe. Wykonawcy wykorzystali okres zimowy, w którym były dość sprzyjające warunki przede wszystkim do prac przy obiektach mostowych. Oddawanie do ruchu tej trasy planowane jest stopniowo od maja do października bieżącego roku. Droga skróci czas przejazdu między Szczecinem a Koszalinem o blisko godzinę, a w okresie wakacyjnym jeszcze bardziej.
Droga ekspresowa S3
W ramach prac prowadzonych na trasie S3 powstaje obecnie odcinek od Bolkowa przez Lubawkę do granicy polsko-czeskiej o długości ok. 31,5 km. Obecnie trwa etap projektowania inwestycji, tak aby w przyszłym roku wykonawca mógł rozpocząć prace w terenie. Termin ukończenia odcinka od Bolkowa do Kamiennej Góry to I połowa 2023 r., natomiast zakończenie odcinka od Kamiennej Góry do granicy planowane jest w II połowie 2021 roku. W ramach tej inwestycji powstanie najdłuższy w Polsce drążony w skale tunel drogowy o długości ok. 2300 m.
W realizacji pozostaje jeszcze 14-kilometrowy odcinek drogi S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ. Tu wykonawca znajduje się już w zwłoce (opóźnienie robót na całym odcinku wynosi ok. 9 miesięcy), toteż przerwa zimowa nie obowiązywała i prace powinny się odbywać w trybie ciągłym, o ile pozwalały na to warunki atmosferyczne. Wykonawca udostępnił do tej pory częściowo do ruchu trzy węzły (Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ). Stan zaawansowania szacowany jest na ok. 75%.
Droga ekspresowa S5
W województwach kujawsko-pomorskim i wielkopolskim trwa wciąż budowa drogi ekspresowej S5. Na terenie Wielkopolski realizowane są 3 odcinki z Poznania do Radomicka o długości ponad 50 kilometrów, z czego na jednym odcinku (Poznań - Wronczyn) ruch odbywa się jednym pasem. Oddanie do ruchu drugiego pasa planowane jest na koniec czerwca, natomiast pozostałe odcinki (tj. Wronczyn - Kościan - Radomicko) w IV kwartale br.
Droga ekspresowa S7
W ramach budowy ekspresowego połączenia między Gdańskiem a Warszawą w ciągu drogi ekspresowej S7 budowane są 4 odcinki między Napierkami a Płońskiem: Napierki - Mława (14 km), Mława - Strzegowo (21,5 km), Strzegowo - Pieńki (23,4 km) oraz Pieńki - Płońsk (13,8 km). Odcinki te są na etapie prac przygotowawczych, w trakcie procedury uzyskiwania decyzji ZRID. Planowane udostępnienie kierowcom ma nastąpić w II kwartale 2021 r., co pozwoli skrócić czas przejazdu ze stolicy do Trójmiasta o ok. 20 minut.
Trasa S7 na południe od Warszawy do Krakowa i dalej na Podhale budowana jest na terenie województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego i małopolskiego. W województwie mazowieckim na odcinku Warszawa - Grójec. Planowane zakończenie robót to marzec 2021 r. Po oddaniu do ruchu tego odcinka, kierowcy od Południowej Obwodnicy Warszawy aż do granicy województwa mazowieckiego będą mieli do dyspozycji 122 km drogi ekspresowej.
Na terenie województwa świętokrzyskiego S7 jest budowana na odcinkach: granica województwa - Skarżysko-Kamienna oraz Chęciny - Jędrzejów. Zgodnie z kontraktem roboty na pierwszym z odcinków powinny zakończyć się w maju 2020 r., ale wykonawca już zadeklarował, że przy sprzyjających warunkach pogodowych udostępni ciąg główny drogi ekspresowej do końca br. Odcinek Chęciny - Jędrzejów został udostępniony kierowcom w 2018 r., ale w najbliższych miesiącach do wykonania zostały roboty na terenie miejsc obsługi podróżnych, na drogach dojazdowych oraz na moście w Brzegach.
Prace trwają także na małopolskich odcinkach S7: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała, Skomielna Biała - Rabka Zdrój wraz z odcinkiem dwujezdniowej DK47 Rabka Zdrój-Chabówka. Planowane zakończenie robót na odcinku I w IV kwartale 2019 r., na odcinku II pod koniec I kwartału 2021 r oraz na odcinku III w II kwartale 2019 r.
W br. planowane jest rozpoczęcie budowy odcinka S7 Widoma - Kraków, na którym prace budowlane powinny ruszyć się na przełomie I/II kwartału 2020 r. Również dla odcinka od granicy woj. świętokrzyskiego do Miechowa trwa procedura uzyskiwania ZRID i jej wydanie oczekiwane jest w tym roku, co umożliwi ogłoszenie przetargu na projekt i budowę.
Droga ekspresowa S17 i S19
W 2019 r. planowane są do oddania odcinki od węzła Lubelska do węzła Kurów Zachód, z wyłączeniem obwodnicy Kołbieli, gdzie ruch może odbywać się tymczasowo po budowanej trasie. To łącznie blisko 87 km, a doliczając niecałe 9 km obwodnicy Kołbieli blisko 96 km. W budowie będą co prawda jeszcze dwa węzły: Lubelska i Zakręt (łącznie ok. 5 km trasy) ale i tak czas przejazdu z rogatek Warszawy do centrum Lublina zajmie mniej niż półtorej godziny.
Po oddaniu do ruchu ww. odcinków S17 i będącej w realizacji trasy S19 od Lublina do Rzeszowa, podróżujący z Podkarpacia do stolicy, jak również dalej na północ do Trójmiasta, będą mogli pokonać całą trasę po drogach ekspresowych. W połowie 2021 r. ukończone zostaną odcinki na terenie woj. lubelskiego, a kompletną S19 od Lublina do Rzeszowa pojedziemy w połowie 2022 r.
Trasa Via Baltica
Północny wschód Polski to droga ekspresowa S61 (Via Baltica), której 3 fragmenty zaplanowane są do oddania w III kwartale 2021 r. Są to odcinki: Szczuczyn - węzeł Ełk Południe (ok. 23 km), węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie (ok. 20 km wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o dł. ok. 4 km), węzeł Wysokie - Raczki (ok. 20 km).
Obecnie kierowcy korzystają już z 88 km dróg ekspresowych leżących w szlaku Via Baltica, a kolejne 256 km jest w budowie. Cała trasą od Warszawy do granicy z Litwą pojedziemy w 2021 r.
Odcinki dróg planowane do oddania w 2019 r.:
A1 w. Blachownia - w. Zawodzie (odc. G) ok. 4,7 km
A1 w. Zawodzie - w. Woźniki (odc. H) ok. 16,7 km
A1 w. Woźniki - w. Pyrzowice (odcinek I) ok. 15,2 km
S3 w. Kaźmierzów - Lubin Północ ok. 14,4 km
S5 Białe Błota – Szubin ok. 9,8 km
S5 Szubin - Jaroszewo ok. 19,3 km
S5 Jaroszewo - Mielno ok. 25,1 km
S5 Maksymilianowo - Tryszczyn ok. 8,5 km
S5 Poznań - Wronczyn ok. 15,9 km
S5 Wronczyn - Kościan Południe ok. 18,9 km
S5 Kościan Południe - Radomicko ok. 15,7 km
S6 Goleniów Północ - początek obw. Nowogardu ok. 19,8 km
S6 Nowogard - Płoty ok. 20,4 km
S6 Płoty - Kiełpino ok. 14,6 km
S6 Kiełpino - Kołobrzeg Zachód ok. 24,1 km
S6 Kołobrzeg Zachód - Ustronie Morskie wraz z budową obw. Kołobrzegu w ciągu DK11 ok. 18 km
S6 Ustronie Morskie - pocz. obw. Koszalina i Sianowa ok. 24,1 km
S6/S11 Obwodnica Koszalina i Sianowa na S6 wraz z S11 od w. Bielice do w. Koszalin Zachód ok. 12,2 km
S7 gr. woj. mazowieckiego/świętokrzyskiego - Skarżysko-Kamienna ok. 7,6 km
S7 Lubień - Naprawa ok. 7,6 km
S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój i DK47 Rabka Zdrój - Chabówka ok. 6,1 km
S8 Radziejowice - Przeszkoda ok. 9,9 km
S8 Przeszkoda - Paszków ok. 11,6 km
S10 Obwodnica Wałcza ok. 17,8 km
S11 Obwodnica Szczecinka ok. 12 km
S17 w. Lubelska - obw. Kołbieli ok. 15,2 km
S17 obw. Kołbieli - obw. Garwolina ok. 13 km
S17 Obwodnica Garwolina - koniec obw. Gończyc ok. 12,2 km
S17 koniec obw. Gończyc - gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego ok. 13 km
S17 gr. województw - w. Skrudki ok. 20,2 km
S17 w. Skrudki - w. Kurów Zachód ok. 13,2 km
S51 Olsztyn Wschód - Olsztyn Południe, odcinek między węzłami Ol. Płd. i Ol. Jaroty ok. 4,9 km
S61 obwodnica Suwałk ok. 12,8 km
DK25 obwodnica Inowrocławia (łącznik) ok. 4,9 km
DK28 obwodnica Sanoka ok. 6,9 km
DK44 obwodnica Skawiny, od ulicy Energetyków do włączenia do DK44 poprzez rondo czterowlotowe ok. 2,2 km
DK46 obwodnica Myśliny ok. 3,1 km
DK50/79 obwodnica Góry Kalwarii ok. 9 km