Rewolucyjny pomysł Mercedesa na miejski transport
Rosnąca liczba samochodów sprawia, że coraz więcej miast ma problemy ze sprawnym ruchem miejskim. Dostrzegają to też koncerny motoryzacyjne, które tworzą różne wizje, dzięki którym będzie można w przyszłości ograniczyć skalę tego problemu. Do takich wizjonerów transportu miejskiego dołączył właśnie Mercedes ze swoją wizję Urbanetic.
Innowacyjna koncepcja stworzona przez dział pojazdów dostawczych Mercedesa (Mercedes-Benz Vans) opiera się na autonomicznym pojeździe z elektrycznym napędem, który może wykonywać różne zadania. W zależności do potrzeb może być pojazdem do transportu towarów bądź środkiem transportu dla ludzi.
W wersji pasażerskiej Vision Urbanetic może pomieścić do dwunastu pasażerów, w tym osiem siedzących i cztery stojące. Natomiast w trybie cargo pojazd ten może pomieścić do dziesięciu palet przy przestrzeni ładunkowej o długości 3,70 m i objętości 10 m3. Dodajmy, że długość nadwozia tego nietypowego Mercedesa wynosi 5,14 metra.
Wymiana modułów nadwozia odbywa się automatycznie lub ręcznie, a cały ten proces trwa zaledwie kilka minut.
Wizja transportu miejskiego wg Mercedesa opiera się o bieżące informację nt. ruchu drogowego w danym mieście. Dlatego też Vision Urbanetic wyposażony jest w odpowiednią infrastrukturę IT, która analizuje w czasie rzeczywistym ruch na danym obszarze. Co więcej, rezultatem jest nie tyle jeden autonomiczny pojazd, ale cała flota tego typu pojazdów. Jeśli okaże się, że w danym miejscu natężenie pasażerów jest większe (system będzie miał dostęp do informacji o wydarzeniach kulturalnych czy sportowych w danym mieście), wówczas system wyśle tam więcej niezbędnych pojazdów.
To jeszcze nie wszystkie nowatorskie rozwiązania w kwestii mobilności miejskiej wg Mercedesa. Niemcy pracują nad tym, by system nie tylko analizował aktualne potrzeby transportowe, ale także uczył się określonych zachowań. Jest więc w stanie przewidywać przyszłe potrzeby i reagować na nie. Może to zoptymalizować procesy i skrócić czas oczekiwania i dostawy oraz uniknąć korków. Na przykład, cały system może wykorzystywać dane przechwycone przez centrum kontroli pojazdów - które zestawia i analizuje potrzeby - w celu zidentyfikowania tłumu ludzi gromadzących się w określonym obszarze.