RENESIS Mazdy Silnikiem Roku 2003
Ogromnym sukcesem Mazdy zakończył się tegoroczny międzynarodowy konkurs na najlepsze silniki. Aż 44 dziennikarzy motoryzacyjnych, wchodzących w skład 50-osobowego międzynarodowego jury, najbardziej prestiżowy tytuł “silnik roku” przyznało rotacyjnemu silnikowi Renesis, montowanemu w nowej Maździe RX-8.
<strong>Ogromnym sukcesem Mazdy zakończył się tegoroczny międzynarodowy konkurs na najlepsze silniki. Aż 44 dziennikarzy motoryzacyjnych, wchodzących w skład 50-osobowego międzynarodowego jury, najbardziej prestiżowy tytuł “silnik roku” przyznało rotacyjnemu silnikowi Renesis, montowanemu w nowej Maździe RX-8. </strong>
Mazda otrzymała też wyróżnienia w dwóch innych z 12 kategorii konkursu: “najlepszy nowy silnik 2003 r.” oraz “najlepszy silnik 2,5-3,0 l”. Nagrody w plebiscycie organizowanym corocznie przez magazyn "Engine Technology International", zostały wręczone podczas odbywającej w centrum targowym w Stuttgarcie imprezy wystawienniczej “Engine Expo 2003”.
- “Od czasu pierwszego zastosowania silnika rotacyjnego w modelu Cosmo Sport w 1967 r. nigdy nie rezygnowaliśmy z tej technologii” – powiedział szef działu silników Mazdy, Nobuhiro Hayama, odbierając tę jedną z najbardziej liczących w świecie motoryzacyjnym nagród. Ta wytrwałość i poświęcenie w pracy u podstaw techniki silników najpierw przyniosły Maździe sukces w postaci zwycięstwa samochodu z silnikiem rotacyjnym w wyścigu Le Mans w 1991 r., a obecnie dały efekt w postaci prestiżowej nagrody. Co więcej, stały się wręcz znakiem probierczym Mazdy, ważnym elementem jej dziedzictwa.
Na wielkie uznanie, jakie wśród specjalistów wzbudził silnik Renesis, zwrócił uwagę wydawca "Engine Technology International", Graham Johnson. – “Nigdy do tej pory nie zdarzyło się, żeby aż 44 z 50 jurorów głosowało na jeden silnik w najbardziej prestiżowej kategorii. To nowy rekord w 5-letniej historii plebiscytu. Mazda może śmiało szczycić się tym, że produkuje najlepsze silniki na świecie” – podkreślił Johnson.
Silnik RENESIS stanowi prawdziwą rewolucję w technologii silników rotacyjnych. Zapewnia płynną pracę nawet na wysokich obrotach. Jest mocny, bardziej cichy niż silniki w prawdziwych samochodach sportowych a przy tym jego spalanie jest na akceptowalnym poziomie. Z łatwością osiąga europejską normę emisji spalin Euro IV. Do najważniejszych czynników, decydujących o sukcesie tej jednostki napędowej, należy zaliczyć: zaawansowany technologicznie boczny układ wydechowy, eliminujący kolizję układów ssania i wydechu, zoptymalizowane otwory wlotowe i dolotowe oraz kolektory, sekwencyjno-dynamiczny system zasysania powietrza, elektroniczną przepustnicę a także nowy, niezwykle efektywny układ wtryskiwaczy oraz świece zapłonowe o wysokich parametrach, zapewniające lepszy zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.
Wyniki konkursu “Silnik roku”
1 Mazda RENESIS Rotary (RX-8) - 316 pkt
2 Volkswagen Diesel 5-litrowy V10 (Touareg/Phaeton) -244pkt
3 BMW 3.2-litrowy (M3) - 224 pkt
4 Honda 1.3-litrowy IMA (Civic Hybrid) - 157pkt
5 Honda 2-litrowy (S2000) - 107pkt
6 BMW 2.5-litrowy (325i, 525i, Z4) - 77pkt
7 MINI Supercharged 1.6-litrowy (Cooper S) - 76pkt
8 Honda 1-litrowy IMA (Insight) - 49pkt
Kategoria “Najlepszy nowy silnik roku 2003”
1 Mazda RENESIS Rotary (RX-8) - 186pkt
2 Audi 4.2-litrowy V8 (RS6) - 114pkt
3 BMW 6-litrowy V12 (760i) - 91pkt
4 BMW Diesel 3-litrowy (330d, 530d) - 89pkt
5 Mercedes-Benz 5.5 litrowy (S600, CL600) -80pkt
6 Maybach 5.5 litrowy -67pkt
Kategoria “najlepszy silnik 2,5-3,0 l”
1 Mazda RENESIS Rotary (RX-8) - 239 pkt
2 BMW Diesel 3-litrowy (330d (204KM), 730d (218KM))-191pkt
3 BMW 3-litrowy (Z4, 330i, 530i, X5, 730i) -138pkt
4 Mercedes-Benz Diesel 2.7-litrowy (C-Class,E-Class,ML)-71pkt
5 Honda 3-litrowy V6 (Accord) -70pkt
6 Porsche 2.7-litrowy (Boxster) -67pkt
<strong>Źródło: IM AUTOTRADE HOLDING </strong>