Renault umacnia pozycję
Dzięki wprowadzeniu nowych modeli samochodów Renault umacnia pozycję najlepiej sprzedającej się europejskiej marki i dąży do zwiększenia udziału w rynku
<strong>Dzięki wprowadzeniu nowych modeli samochodów Renault umacnia pozycję najlepiej sprzedającej się europejskiej marki i dąży do zwiększenia udziału w rynku</strong>
• Opanowując w pierwszym półroczu 2003 r. 10,7% rynku samochodów osobowych, Renault potwierdziło pozycję najlepiej sprzedającej się marki w Europie Zachodniej. Renault uzyskało jednocześnie najlepszą sprzedaż samochodów dostawczych, zajmując 14,8% tego rynku. Jego udział w rynku samochodów osobowych i dostawczych wynosi 11,1%.
• Sukces nowych modeli Espace i Mégane (najlepiej sprzedającego się samochodu w Europie Zachodniej), pomyślne wyniki sprzedaży Clio, a także dobre przyjęcie Scénic II, powinny doprowadzić do zwiększenia udziału marki w rynku w drugim półroczu 2003 r.
• Pozycja grupy w pozostałych regionach świata opiera na jej dynamicznej ekspansji w Europie Centralnej i Wschodniej, ożywieniu sprzedaży w Turcji i rozwoju sprzedaży Renault Samsung Motors i Dacii.
Niepewna sytuacja ekonomiczna i spadek sprzedaży na rynku europejskim (-2,8%) wpłynęły na wyniki Renault w pierwszym półroczu 2003 r. Marka szczególnie odczuła to na swoim głównym rynku, we Francji (-7,8%), i na niektórych rynkach, w których ma duży udział (Belgia, Portugalia).
Jednocześnie Renault z miesiąca na miesiąc poprawiało swoją pozycję w Europie Wschodniej, aby w rezultacie zakończyć półrocze silnym wzrostem sprzedaży w czerwcu (+11%). Dynamiczny wzrost, zapoczątkowany w ten sposób, musi być, tak jak zostało to wcześniej powiedziane, kontynuowany w drugim półroczu. Scénic II, wprowadzony z sukcesem na rynek w czerwcu, oraz nowe wersje modelu Mégane II (wersja sedan 4-drzwiowa, kombi oraz coupé-kabriolet) będą stanowić dodatkowe atuty w dużym stopniu odnowionej gamy.
Renault po raz pierwszy zajęło pozycję najlepiej sprzedającej się marki europejskiej, jeśli chodzi o samochody diesel (407 155 zarejestrowanych samochodów tej marki, co stanowi 12,8% tego rynku), potwierdzając tym samym atrakcyjność swojej nowej gamy silników.
Potwierdzona pozycja lidera w Europie Zachodniej, dzięki modelom Mégane i Clio
W pierwszym półroczu, sprzedając w Europie Zachodniej 805 220 samochodów (-5%), Renault utrzymało swój udział w rynku wynoszący 10,7%, zbliżony do tego, który miało pod koniec 2002 r. W czerwcu wartość osiągnęła nawet 11,8%. W ten sposób Renault potwierdziło swoją pozycję najlepiej sprzedającej się marki europejskiej.
Renault utrzymało pierwsze miejsce we Francji: 290 400 zarejestrowanych samochodów osobowych i 27,2% udziału w rynku. Jest również znowu wiodącą marką w każdym z segmentów rynku. Mégane i Clio są odpowiednio pierwszym i drugim modelem w klasyfikacji najlepiej sprzedających się samochodów, a Laguna i Twingo znajdują się w rankingu „top ten” sprzedaży.
Renault jest równocześnie „numerem 1” na rynku hiszpańskim (12,4%) i portugalskim (14,9%), gdzie marka ta odnotowała wzrost o 1,7 punktu. Pozostaje też największym importerem w Niemczech (6,3% udziału w rynku). Jest drugą marką w Belgii-Luksemburgu (11,7%), trzecią w Holandii (9,9%) i Wielkiej Brytanii (7,3%). Renault zyskało jednocześnie pozycję trzeciej marki we Włoszech (8%), opanowując 1,3% rynku. W Europie Zachodniej, poza Francją, sprzedaż osiągnęła 514 820 sztuk (-1,7%).
W segmencie małych samochodów sprzedaż Clio znacząco wpłynęła na ogólne wyniki sprzedaży w pierwszym półroczu. Jako samochód znajdujący się na drugim miejscu w swoim segmencie pod względem sprzedaży, Clio osiągnęło 3,3% udziału w rynku, utrzymując w ten sposób rekordowy poziom z 2001 i 2002 r. We Francji Clio, zajmując 26,6% swojego segmentu, wzmocniło pozycję lidera. Natomiast Twingo, opanowując 13,2% swojego segmentu, zachowało pozycję europejskiego lidera na rynku małych samochodów miejskich, przed Fiatem Seicento, Fordem Ka i Citroënem Saxo. W segmencie samochodów rodzinnych, dzięki pomyślnemu wprowadzeniu nowej generacji Kangoo, model ten w czerwcu, po pierwszym półroczu, znów objął prowadzenie w Europie Zachodniej, zajmując 23,7% rynku i plasując się na pierwszej pozycji.
W segmencie średnich samochodów Mégane spełniło oczekiwania, uzyskując wzrost sprzedaży o 11,3% i zajmując miejsce najlepiej sprzedającego się samochodu w Europie Zachodniej. Model ten, pierwszy we Francji, Hiszpanii, Portugalii i Belgii-Luksemburgu, znalazł się wśród trzech najlepiej sprzedających się samochodów w Wielkiej Brytanii, we Włoszech, w Holandii i Austrii. Dzięki Mégane II, wersjom berline 3 i 5-drzwiowej, Renault dwukrotnie zwiększyło swój udział w rynku dwubryłowych samochodów berline z segmentu M1 w Europie Zachodniej (11,3% w 2003 r. i 5,2% w 2002 r.). Wprowadzenie na rynek, na początku czerwca, bardzo dobrze przyjętego modelu Scénic II wzmocniło ofertę Renault w Europie w odniesieniu do strategicznego segmentu średnich samochodów.
W segmentach wyższych Renault z jednej strony odniosło sukces dzięki Espace IV, a z drugiej – odnotowało nie najlepsze rezultaty Laguny i Vel Satis’a. Udział w rynku Laguny, która osiągnęła rekordowy poziom sprzedaży w pierwszym półroczu 2002 r., spadł o 28,1% w segmencie, który stracił 9,9%, i w którym konkurencja była bardzo silna. Sprzedaż Vel Satis została zarejestrowana w pierwszej połowie 2003 roku na poziomie 8 415 sztuk, co jest rezultatem gorszym od przewidywanego, ale pewną rekompensatę może stanowić duży udział w tym wyniku wersji lepiej wyposażonych (75% sprzedaży to wersje Privilège i Initiale). Espace IV, którego lepiej wyposażone wersje sprzedają się również proporcjonalnie lepiej, niż pozostałe (43% sprzedaży wszystkich wersji), potwierdził swoją pozycję lidera na rynku dużych samochodów jednobryłowych, plasując się przed Volkswagenem Sharanem.
Renault zachowało jednocześnie pierwszą pozycję na europejskim rynku samochodów dostawczych dzięki 132 923 zarejestrowanym samochodom i udziałowi w rynku wynoszącym 14,8%. Wysokość sprzedaży Renault spadła jednak znacznie bardziej, niż sprzedaż całego rynku (odpowiednio -13,7% i –4,7%), co związane było z wynikami Clio société we Francji i wprowadzeniem nowego Kangoo. Kangoo Express pozostaje jednocześnie najlepiej sprzedająca się furgonetką w Europie, zajmując 22,5% swojego segmentu.
W segmencie furgonów Trafic zajął w Europie Zachodniej 5,2% rynku, co stanowi wzrost o 1,2 punktu w porównaniu do pierwszej połowy 2002 r. Trafic potwierdza tym samym swój handlowy sukces i plasuje się na trzecim miejscu wśród furgonów swojej kategorii, przed Mercedesem Vito. Dzięki Traficowi i Masterowi, który wciąż jest najlepiej sprzedającym się furgonem we Francji, Renault przemieścił się na wyższe, trzecie miejsce na rynku furgonów i opanował 10,4% rynku.
Wzrost sprzedaży grupy poza Europą Zachodnią pomimo trudności w regionie Mercosur
Poza Europą Zachodnią, działalność handlowa Renault rozwinęła się w znaczący sposób na wielu rynkach, a zwłaszcza w Europie Środkowej i Wschodniej, w Turcji, w Rosji, w Meksyku i Ameryce Łacińskiej (część północna). Inaczej było w Argentynie i Brazylii, gdzie prowadzenie działalności handlowej sprawiało trudności. Nadał rosła sprzedaż marek Dacia i Renault Samsung Motors.
Na rynku Europy Środkowej, który zwiększył się o 11,6%, sukces Mégane pozwolił Renault potwierdzić drugie miejsce za Skodą, z udziałem w rynku wynoszącym 10,9% i wzrostem sprzedaży o 5,7%. Renault było pierwszą marką w Słowenii i w Chorwacji. Udział w rynku polskim wzrósł do 10,4%, a rynek ten zwiększył się o 13,5%.
W Europie Wschodniej i w Rosji sprzedaż grupy wzrosła o 13,2%. W Rosji Renault odnotowało rekordowy wynik (+47,8%) dzięki sukcesowi Clio Symbol.
W Turcji Renault, zajmując 14,1 % rynku samochodów osobowych i dostawczych, plasuje się na drugim miejscu na rynku przeżywającym silny wzrost (+103%), i na pierwszym, jeśli chodzi tylko o samochody osobowe. Sprzedaż Renault wzrosła o 104%, do 15 118 sztuk.
W regionie Mercosur, Renault, podobnie jak wszyscy jego konkurenci, musiało stawić czoła trudnemu, przeżywającemu silną nadprodukcję rynkowi i naciskom cenowym, zarówno w Argentynie, jak i Brazylii. Renault dostosowało do tej sytuacji swoje zaplecze przemysłowe i zachowało udziały w rynku, ograniczając w ten sposób konsekwencje ekonomiczne kryzysu. W Brazylii, z 26 553 sprzedanymi samochodami (-11,9%), Renault wzmocniło piątą pozycję, uzyskując 4,3% udziału w rynku. W Argentynie sprzedaż spadła o 44,5%, do 7 205 sztuk.
W Ameryce Łacińskiej (część północna) sprzedaż Renault wzrosła o 6%, osiągając szczególnie silny wzrost w Meksyku (+ 42%, 8 740 sztuk) i w Kolumbii (+ 24,3%, 8 576 sztuk).
W rejonie Azji i Pacyfiku sprzedaż grupy opierała się na rozwoju Renault Samsung Motors. Sprzedaż marki Renault w tej strefie osiągnęła w pierwszej połowie roku 7 121 sztuk.
W Afryce, Magrebie i na Środkowym Wschodzie sprzedaż grupy spadła o 0,9%. Renault zanotowało obniżenie sprzedaży w Algierii (-17,6%) i w Republice Południowej Afryki (-9,4%), spowodowane przede wszystkim wysokim kursem euro. W Maroku sprzedaż marki wzrosła o 10% i osiągnęła 4 103 sztuki.
Dacia zwiększyła sprzedaż o 14,8% w porównaniu z pierwszą połową 2002 r. (do 31 506 sztuk). Wzrost sprzedaży był wynikiem sukcesu nowego modelu Solenza, wylansowanego w kwietniu, który trzy miesiące po wprowadzeniu na rynek w Rumunii reprezentuje 30,7% sprzedaży. Ten poziom sprzedaży związany jest również z dobrą pozycją pozostałych modeli gamy. Dacia wyeksportowała znaczną liczbę swoich samochodów.
Renault Samsung Motors sprzedał 59 377 sztuk (+10,6%), przede wszystkim w Korei, na rynku zmiennym, trudniejszym niż w 2002 roku. Sprzedaż oparta była głównie na wylansowanym modelu SM3, który zajmuje 17% swojego segmentu. Z kolei wersja berline modelu SM5 potwierdziła sukces przekraczając próg 200 000 sprzedanych egzemplarzy.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>