Renault umacnia pierwszą pozycję na rynku europejskim
Dzięki sukcesowi swoich nowych modeli - Megane i Espace - koncern Renault umocnił swoją pozycję pierwszej marki samochodów osobowych i dostawczych w Europie Zachodniej w pierwszym półroczu 2003.
<p class="maintext"><strong>Dzięki sukcesowi swoich nowych modeli - Megane i Espace - koncern Renault umocnił swoją pozycję pierwszej marki samochodów osobowych i dostawczych w Europie Zachodniej w pierwszym półroczu 2003.
Koncern odnotował również dalszy wzrost poza Europą Zachodnią, w szczególności dzięki markom Renault Samsung Motors i Dacia.
Wynik netto koncernu w pierwszym półroczu 2003 wzrósł o ponad 30%.</strong>
<strong>Megane – najlepiej sprzedający się samochód w Europie</strong>
W pierwszym półroczu 2003 Megane uplasował się na pierwszym miejscu pod względem sprzedaży (306.206 sprzedanych samochodów tj.+ 11,3 % w stosunku do pierwszego półrocza 2002). Megane – najlepiej sprzedający się samochód we Francji, Hiszpanii, Portugalii i Belgii oraz Luksemburgu uplasował się jednocześnie wśród trzech najlepiej sprzedających się modeli w Wielkiej Brytanii, Włoszech, Holandii i Austrii.
Sukces modelu Megane, w połączeniu z wynikami Espace’a IV i Clio, pozwolił Renault na umocnienie w pierwszym półroczu 2003 zajmowanej przez koncern pozycji pierwszej marki europejskiej zarówno pod względem sprzedaży samochodów osobowych (10,7% udziału w rynku) jak i użytkowych (14,8% udziału w rynku). Po raz pierwszy Renault jest również pierwszą marką europejską, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów z silnikiem wysokoprężnym (12,8% udziału w rynku). Wziąwszy pod uwagę sukces nowych modeli oraz wprowadzenie do sprzedaży całej gamy Megane II, w drugim półroczu 2003 Renault ma zamiar zwiększyć swój udział w rynku europejskim.
Sprzedaż koncernu Renault poza Europą Zachodnią wzrosła o 4,4 %, do 272.357 sztuk. Koncern wykorzystał tu dynamiczny rozwój rynków Europy Środkowej i Wschodniej, Rosji, Meksyku i Ameryki Łacińskiej, a także poprawę sytuacji gospodarczej w Turcji. Marki Dacia i Renault Samsung Motors kontynuowały swój wzrost – ich sprzedaż zwiększyła się odpowiednio o 14,8 % i 10,6 %.
Łącznie, w ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2003 roku, z uwzględnieniem zróżnicowanej sytuacji na rynkach Europy Zachodniej i innych regionów świata koncern Renault sprzedał 1 224 953 samochodów (osobowych i użytkowych), co stanowi spadek o 4,5 %.
<strong>Wzrost sprzedaży koncernu Renault poza Europą Zachodnią o 4,4 % </strong>
Renault Samsung Motors potwierdził swój sukces na rynku koreańskim.
W pierwszym półroczu 2003 sprzedaż spółki wzrosła o 10,6 % do niemal 60 000 samochodów. Model SM5 przekroczył próg 300 000 sprzedanych samochodów od momentu wprowadzenia do sprzedaży w 1998 roku. Model SM3, wprowadzony na rynek we wrześniu 2002, stanowi obecnie 17% segmentu.
Dacia odnotowała wzrost dzięki sprzedaży 31.506 samochodów (o 14,8 % więcej w stosunku do pierwszego półrocza 2002). Wynik ten opiera się na sukcesie modelu Solenza, wprowadzonego w kwietniu 2003, stanowiącego odbicie nowej tożsamości stylistycznej marki. Eksport rumuńskiego producenta zwiększył się trzykrotnie w stosunku do pierwszego półrocza 2002.
<strong>Wyraźny wzrost wyniku netto</strong>
W pierwszym półroczu 2003, w naznaczonej niepewnością sytuacji gospodarczej, pomimo spadku o 2,6% na rynku samochodowym w Europie, koncern Renault odnotował wyniki finansowe zgodne z przewidywanymi. Wynik netto koncernu znacznie się poprawił osiągając 1 177 mln euro, co daje wzrost o 30% w stosunku do pierwszego półrocza 2002, przy obrotach wynoszących 18 653 mln euro (spadek o 2,1% w stosunku do pierwszego półrocza 2002) i marży operacyjnej wynoszącej 3,2% obrotów, utrzymującej się na stabilnym poziomie w stosunku do drugiego półrocza 2002. Zmniejszeniu uległo również zadłużenie finansowe netto, które na koniec czerwca 2003 stanowiło 18% kapitałów własnych, wobec 21% na koniec roku 2002.
Poprawa wyniku netto jest związana głównie ze znacznym wzrostem wyników Nissana, które zostały uwzględnione w wysokości 859 mln euro. Korzystne dla Renault są również dobre wyniki grupy AB Volvo,
drugiego co do wielkości producenta samochodów ciężarowych na świecie, którego jest największym akcjonariuszem dzięki posiadanym 20% akcji i którego udział został uwzględniony w wysokości 91 mln.
<strong>Alians Renault-Nissan poszerza zakres wspólnych operacji</strong>
W 2002 roku, połączone koncerny Renault-Nissan zdobyły 9,1 % udziału w światowym rynku dzięki sprzedaży 5 139 505 samochodów (2.403.975 przez koncern Renault i 2.735.530 przez Nissana), co plasuje je wśród pięciu największych producentów na świecie. Współpraca między koncernami rozwijała się w 2003 roku poprzez wprowadzenie nowych, wspólnych struktur operacyjnych.
Na płaszczyźnie handlowej utworzona została w Austrii nowa wspólna filia. Poprzednio spółki takie powstały w Holandii, Szwajcarii i Niemczech. Dzięki wzajemnemu wsparciu, jakie świadczą sobie obie marki w swoich strefach wpływów w styczniu 2003 koncern Renault rozpoczął import i dystrybucję samochodów Nissana w Rumunii. Natomiast importerzy Nissana zapewniają od stycznia 2003 dystrybucję Renault w Bahrajnie, Kuwejcie i Katarze. W Malezji Renault nawiąże współpracę z lokalnym partnerem Nissana w celu dystrybucji gamy Renault i montażu Kangoo. W Tunezji lokalny partner Renault rozpoczął w maju 2003 import gamy Nissana. W czerwcu 2003 Renault i Nissan zapowiedziały utworzenie regionalnego magazynu części zamiennych na Węgrzech, który będzie obsługiwał działalność obu producentów w Europie Środkowej od końca 2004 roku.
Jeśli chodzi o współpracę przemysłową Alians kontynuował w 2003 roku politykę wprowadzania wspólnych płyt podłogowych. Po płycie B zainagurowanej przez Nissana w modelach Micra i March, rozpoczęła się produkcja płyty C do potrzeb programu Megane II. W późniejszym terminie zostanie ona wykorzystana przez następcę Nissana Almera. Docelowo ponad 50% samochodów obu marek będzie produkowanych na obu wspomnianych płytach podłogowych.
Obaj partnerzy dzielą się również w większym stopniu mocami produkcyjnymi. Od marca 2003 Nissan Xterra 4x4 jest produkowany w zakładach Renault w Curitiba, w Brazylii, w postacji pick-up’a Nissan Frontier.
Począwszy od października 2003, Nissan wprowadzi do sprzedaży w Europie pod nazwą handlową Kubistar, Kangoo produkowane w zakładzie Renault w Maubeuge we Francji. Również rekreacyjna wersja Trafic’a, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2004, będzie produkowane w zakładzie Nissana w Barcelonie (Hiszpania).
Jesli chodzi o wzajemne wykorzystanie podzespołów mechanicznych, w Nissanie Micra montowany jest silnik 1.5 dCi i 5-biegowa skrzynia mechaniczna Renault.
Natomist pojazdu użytkowe Master i Mascott począwszy od końca 2003 będą wyposażone w 3-litrowy silnik wysokoprężny Nissana.
<strong>Źródło: Renault Presse Polska</strong>